Raya goes to war!
Så då var första veckan i armen avklarad.
Här följer menige Rayas veckodagbok från vecka 1:
På det hela sett var det roligt. Fast å gå upp 05.00 och 06.00 är inte min grej.
Sedan att ha fysövningar 05.30 slår det mesta.
All utrustning vi hämtade ut på dag ett i stora plastpåsar tog kål på mina axlar.
Axlarna var blå- och röd-knottriga på kvällen.
Vi har fått hämta ut och pilla lite på våra Ak-5:or också
De är häftiga.
Längtar dock inte till vapenvården.
Mitt logement känns bra. Fast några av mina logements-kompisar är lite galna.
2 av 10 i vårt logement är förövrigt tjejer.
Hade tur med befälen också. Mycket trevliga korpraler och övriga befäl.
De var inte så värst stränga på oss första veckan.
Hörde om närskyddsplutonens befäl som knäckte sina värnpliktiga på dag två.
Förutom allt detta kan jag säga att maten var rätt så mycket bättre än skolmaten.
Menige Raya utgår.
Här följer menige Rayas veckodagbok från vecka 1:
På det hela sett var det roligt. Fast å gå upp 05.00 och 06.00 är inte min grej.
Sedan att ha fysövningar 05.30 slår det mesta.

All utrustning vi hämtade ut på dag ett i stora plastpåsar tog kål på mina axlar.
Axlarna var blå- och röd-knottriga på kvällen.
Vi har fått hämta ut och pilla lite på våra Ak-5:or också

De är häftiga.
Längtar dock inte till vapenvården.
Mitt logement känns bra. Fast några av mina logements-kompisar är lite galna.
2 av 10 i vårt logement är förövrigt tjejer.
Hade tur med befälen också. Mycket trevliga korpraler och övriga befäl.
De var inte så värst stränga på oss första veckan.
Hörde om närskyddsplutonens befäl som knäckte sina värnpliktiga på dag två.
Förutom allt detta kan jag säga att maten var rätt så mycket bättre än skolmaten.
Menige Raya utgår.

- HomeBurneR
- Level 39
Usch och fy, vad är du inne som nu igen?
Det du inte minns, har aldrig hänt! Intressant läsning How much is 1000 dB?
WARNING: BE AWARE! Use of this amplifier at extreme high volumes for extended periods of time may cause hearing loss and or hearing damage. During periods of prolonged high volume levels it is recommended that you use ear safety devices. Playing Cadence amplifiers at high volume levels while driving will impair your ability to hear necessary traffic sounds. While driving always keep your sound volume at reasonable levels. We at Cadence want you listening for many years to come.
WARNING: BE AWARE! Use of this amplifier at extreme high volumes for extended periods of time may cause hearing loss and or hearing damage. During periods of prolonged high volume levels it is recommended that you use ear safety devices. Playing Cadence amplifiers at high volume levels while driving will impair your ability to hear necessary traffic sounds. While driving always keep your sound volume at reasonable levels. We at Cadence want you listening for many years to come.
Nu är man hemma igen.
Denna vecka har vi haft skyddsvaktsutbildning. Nåt av det roligaste vi gjort hittils.
-"Halt! Skyddsvakt ur Kristinehamns Garnison. Namn och ärende?!?"
Har lärt oss att omhänderta personer med olika grepp och sånt (bl.a korrekt polisgrepp som är jävligt svårt att ta sig ur)
Igår efter lunchen när vi ställde upp oss för visitation så sa vår löjtnant att 3:e pluton har blivit tilldelade ett skarpt uppdrag.
Enligt honom hade ett vapenförråd bestulits i norra värmland så det var höjd beredskap i hela mellansverige.
Pga detta skulle vi vakta ett vapenförråd ute vid skjutfältet.
Detta var ju självklart inte ett skarpt läge utan en övning.
Kul va det iaf. Rökgranater kastades in på området å det var ett jävla hålligång ibland.
Vi fick tillslut tag på förrövaren som var en fänrik.
Honom tog det 5 man för att brotta ner och omhänderta...
Hur som helst ganska roligt.
Denna vecka har vi haft skyddsvaktsutbildning. Nåt av det roligaste vi gjort hittils.
-"Halt! Skyddsvakt ur Kristinehamns Garnison. Namn och ärende?!?"

Har lärt oss att omhänderta personer med olika grepp och sånt (bl.a korrekt polisgrepp som är jävligt svårt att ta sig ur)
Igår efter lunchen när vi ställde upp oss för visitation så sa vår löjtnant att 3:e pluton har blivit tilldelade ett skarpt uppdrag.
Enligt honom hade ett vapenförråd bestulits i norra värmland så det var höjd beredskap i hela mellansverige.
Pga detta skulle vi vakta ett vapenförråd ute vid skjutfältet.
Detta var ju självklart inte ett skarpt läge utan en övning.
Kul va det iaf. Rökgranater kastades in på området å det var ett jävla hålligång ibland.

Vi fick tillslut tag på förrövaren som var en fänrik.
Honom tog det 5 man för att brotta ner och omhänderta...
Hur som helst ganska roligt.

2-Veckors LOV!
Nu är man färdigutbildad skyddsvakt också.
Gjorde det skarpa provet i onsdags. Skottet satt rätt i smalbenet på den jäveln (angripande pappfigur
)
Såg dock att en person skjutit den stackars måltavlan rätt i ryggraden.
Inte det bästa sättet på att få en person ur stridsbart skick utan att döda denne kanske....
Och så har vi lärt oss att spränga sprängdeg.
Fan man får lära sig lite roliga saker endå...
Nu är man färdigutbildad skyddsvakt också.
Gjorde det skarpa provet i onsdags. Skottet satt rätt i smalbenet på den jäveln (angripande pappfigur

Såg dock att en person skjutit den stackars måltavlan rätt i ryggraden.
Inte det bästa sättet på att få en person ur stridsbart skick utan att döda denne kanske....
Och så har vi lärt oss att spränga sprängdeg.
Fan man får lära sig lite roliga saker endå...

- HomeBurneR
- Level 39
Hehe, var han seriös när han sa det så är det liiite oroväckande kanske 

- HomeBurneR
- Level 39
Do you?