Page 7 of 8

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-10-16 19:11
by ALMighty
Fint! Kul att du postar lite; roligt att se.

Själv håller jag på att fixa player_roten.png så att den blir bredare; 128 ist för 64 för varje frame. Krånglar lite med wall jump för tillfället, men kommer nog lösa sig.

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-10-31 23:08
by SniPaer
Aighty, righty! Jag tänker mer än jag presterar, som vanligt.

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-01 10:28
by ALMighty
Wow, häftigt med det i förgrunden. :)

Jag kom på varför det inte funkade nu med wall slide, hade för stor collision box. Nu med 128 bredd på Roten ser den där hukande attacken bättre ut.

Nu börjar det visst åska här, kanske ska slå av datorn o läsa lite. Fick en Kobo Aura i present av föräldrarna, mkt trevlig sak. Läser Masters of Doom, väldigt intressant att läsa om hur id började.

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-05 01:12
by SniPaer
Kollade över bakgrunden ett varv till. Tänkte fixa några saker som stört mig ett tag. Inte klar än. Gamla bakgrunden på vänster.

Jag gillar Id. Vad jag läst så verkar det ha varit skitkul att jobba hos dem i början av deras karriär. Indie fast ändå inte. Kan i och för sig minnas fel.

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-05 01:17
by SniPaer
Ey. Kollade upp vad en Kobo Aura är och känner mig nu en aning avundsjuk! :D

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-05 07:33
by ALMighty
Woah, rätt stor skillnad. Fint!

Jag med. Nej då, det är så det beskrivs i boken, verkar varit väldigt kul ja.

Kan verkligen rekommendera den om du vill köpa en e-bokläsare, det va sen jag såg Petters på senaste lanet som jag velat ha en. Köpte den från tyskland, Fotemia, kostade lite över 1500 med frakt.

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-06 20:04
by SniPaer
Ska kollas på!

Spottar ur mig en mockup, i brist på bättre.

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-07 10:35
by ALMighty
Mysigt! :)

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-07 15:19
by SniPaer
Jag tänker att bossen i grottan/underjorden är en dyngbagge som gräver sig omkring i bossrummet. När bossen är besegrad lär sig roten att gräva genom vissa block.

Vidare så tänker jag göra om skogstilesen, i alla fall marken. Har en idé om att jag vill ha bar mark med alternativet växtlighet. En annan tanke jag har är att man springer genom att "dubbel-klicka" framåt och till det behövs såklart animation.

Hittade även Krita ( http://kritastudio.com/desktop.html ) igen. Har kollat lite snabbt på det, men det jag sett än så länge gillar jag skarpt. Rekommenderas!

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-07 16:44
by ALMighty
Gillar idéerna!

Jag kör också Krita faktiskt! Känns smidigare än GIMP, om än mindre stabilt.

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-07 18:37
by SniPaer
Åhå. Hittade några spel som kan vara värt att kolla in : http://www.gog.com/game/valdis_story_abyssal_city , http://www.gog.com/game/dust_an_elysian_tail , http://www.frogatto.com det sista är på betala-vad-du-vill-rea i dag på https://indiegamestand.com/

Knackade in en gammal karaktär av mina i lägre upplösning.

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-07 22:39
by SniPaer
En WIP på hur det kan komma se ut. Jag är ju känd för att ändra mig. Känd som fan.

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-07 23:38
by ALMighty
Haha! Notorious P.A.E.R.

Jag laddade upp den nya versionen med fixad huk-attack. Frames i player_roten.png är 128 breda nu då.

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-08 00:22
by ALMighty
Gillar den där karaktären förresten.

Såg när en kompis spelade 2 banor i Superfrog, ett gammalt Amiga-spel. Sjukt hur enkla fiender oftast är, får för mig att de behöver röra sig så jäkla avancerat.

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-08 16:12
by ALMighty
Ändrade du tillbaka bakgrunden? Startade min arkad-dator där jag hade en gammal drive-mapp, funderar annars på om det råkade synka tillbaka till den versionen som låg på den.
Skulle va kul o se din nya bakgrund in-game.

edit: Okej så jag kopierade din bild och slängde in den själv. Jäklar va coolt det blev! Allt blir ju bara bättre o bättre. :)

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-08 18:12
by SniPaer
Hade inte laddat upp den än :oops: ska se om jag har något klar som jag inte laddat upp än...

Har jobbat lite mer på skogstilesen.

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-08 18:25
by ALMighty
Det nya gräset ihop med den nya jorden ser väldigt bra ut!

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-08 20:46
by ALMighty
La till ljud när flugan laddar och attackerar, det är en gris som grymtar. Du kanske har några andra idéer om hur det borde låta. Borde ju va ett ljud av vingarna också, och foten när han laddar.

Kapade frekvensera under 140 Hz så att han inte låter för mäktig. Kan kapa mer eller mindre om så önskas, tyckte det va ungefär lagom.

Re: LANS Collaboration?

Posted: 2013-11-08 23:09
by SniPaer
Det börjar bli som jag tänkt mig (för stunden). Jag vill ha något i förgrunden och eftersom det inte känns bra när förgrunden kommer i vägen för gameplay så tänker jag mig att det borde funka att placera det i tilesetet. Mer så vill jag ha mer markdekoration och mer bakgrundssaker som buskar och sånt. Sen blir det att se över färgerna igen och det borde ske lagom tills jag får en ny vision :)

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2013-11-09 20:14
by ALMighty
Ok, låter bra!

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2013-11-13 20:54
by ALMighty
Har byggt ut banorna lite. Gjorde ett dedikerat spar-rum markerat med 'S' på kartan, som är 2x2 skärmar stort. Kanske kunde ha det som standard.

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2013-12-08 06:01
by ALMighty
Har börjat lite smått med förmågan att hänga sig fast i kanter. Tänkte att man borde kunna klättra upp, vägghoppa eller släppa. Man kan bara hänga i dem just nu, och bara på banan till höger om sparbanan där jag satt ut tiles.

Tänkte att det kunde spelas en animation när man klättrar upp som funkar på samma sätt som när man svingar. Ifall du känner för att göra lite grafik.

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2013-12-18 13:37
by ALMighty
Man kan nu klättra upp från kanten genom att trycka uppåt, player_roten_climb.png heter grafikfilen.

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-02-15 12:11
by ALMighty
Fixade så man ser hur mycket pengar man samlat, och fixade kanthängandet lite.
Man kan nu ändra sprintValue i player_roten.cfg under Config.

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-02-27 13:27
by ALMighty
Filat lite mer på kanthängandet och börjat lite smått på en affär.

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-03-01 09:46
by ALMighty
Man ser nu olika priser på items, kan ändras i Data\Shopkeeps\499_497.cfg.

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-03-04 13:12
by ALMighty
Gjorde så att det bara sparar en gång per banladdning, och en flagga animeras.

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-03-27 17:19
by SniPaer
Jag la upp en explosion som jag tänkt ska användas när en minifluga spränger sig själv. Den kanske är för liten, men det borde funka. Ska försöka animera miniflugan. Vidare så har jag påbörjat en lista över den grafik jag behöver göra för att få till vår första milstolpe, d.v.s. det "dungeon mode" vi snackade om sist. Tjo!

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-03-27 19:07
by ALMighty
Exploderande Miniflugan, alltså. I like it. :lol:

Har börjat på den dungeonen utifrån din skiss, den finns neråt vänster på kartan. Musiken på den är ett test för bossmusik. Ska försöka göra klart hela din skiss så fort jag kan.

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-03-30 15:45
by SniPaer
Awesome! Jag kanske får lägenhet till veckan så det kan bli lite sådär tillgängligheten några dar, men det kommer bli ännu bättre än innan när jag väl är installerad. På tisdag vet jag. Uppdatering kommer!

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-03-31 12:55
by SniPaer
Jag tänker att dom kan se ut lite så här.

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-04-05 22:40
by SniPaer
Så. Jag fick lägenheten, men flyttar in först den 15:e april. Annars så kom jag tillbaks till höjden nu i kväll så tillbaka till roten ett tag nu.

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-04-06 09:35
by ALMighty
Gött! :)

Jag gjorde så man kan gräva objekt som heter sand_0-63, sand.cfg är deras config. Vilka man grävt sparas på samma sätt som mynten man plockat upp. Man gräver genom att trycka nedåt och hoppknappen.

Man kan gå in i shoppen nu också.

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-04-08 14:26
by SniPaer
Själv köpte jag Daikatana för 10:- här om dagen. Jag har hört att det ska va bra.

Nu kan flylingen "gå" (flyger snarare). Ska försöka lära den att attackera och sen döda den. Laddar upp när jag är klar.

*uppdatering*
han kan explodera, falla till marken och dö, och nästan ruscha fram (attackera, halvklar). det visade sig att dagen skulle bli hård.

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-04-09 16:03
by SniPaer
OK. Han är nu uppladdad. Animationerna uppifrån och ner: gå, attackera, dö och explodera. Vi kan snacka mer i detalj på mumble nån gång. Tjo!

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-04-10 14:36
by SniPaer
Nu har jag animerat och laddat upp den busken som finns med i den senaste mock-upen en liten bit upp i tråden. Kollision borde passa med 16x 32y. Nu har den även ojämnt antal frames i animationen så om det är något problem är det bara att hojta. Vidare har jag inte testat hur det ser ut, men jag hoppas det funkar. Kom på att jag borde animera krukor i stället för buskar. Oh well.

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-04-10 16:24
by SniPaer
Nu finns även en kruka uppladdad. Något "messy" så den kanske får bytas ut. Placeholder, kallas det visst. Eller inte. Börjar bli lite slö i tanken så jag ger mig för i dag.

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-04-11 14:52
by SniPaer
Och där har jag laddat upp en version av dungeontilesettet (fruktansvärd svengelska). Jag hade en plan med formerna och har även gjort en mall, men det blev en del extratiles och mer på känn än förnuft. Funkar det inte bra så är det bara att hojta. Den heter tileset_dungeon.png och ligger i tiles-mappen.

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-04-12 14:54
by Sypherlane
Hallå, grabbar. Tänkte jag skulle skriva här för en gångs skull. Kul att se att ni jobbar vidare.
Jag själv har inte gjort Roten-musik på ett tag nu, såvida spelet inte byter riktning och blir lite synthigare. Finns det en cyberpunkvärld kanske jag har nånting på G.
Känner mig hur som helst piggare nu än tidigare, så jag ska ta mig en titt på Roten igen. Tror att jag har lärt mig lite mer nu också.

Re: Roten utvecklingstråd

Posted: 2014-04-13 22:08
by ALMighty
Kul att du känner dig piggare, Joakim. Och roligt att se det du gör, Paer.
Har själv haft problem med proppar i vänsterögat senaste tiden, så inte orkat tänka på nåt annat. Har bara haft en fläck lite över i mitten på högerögat förut, men fick i periferin på vänsterögat för typ en vecka sen. Får tydligen inte tillbaka synen där, näthinnan har inte fått syre. Fått blodförtunnande så det minskar iaf risken för proppar. Kanske senare ifall jag känner mig mindre orolig att det blir värre. Hade redan en fläck på högerögat som sagt, får jag så på vänster vet jag inte ens om jag kan spela Roten, mitt största problem hehe. Får hoppas att det inte blir det, skulle få prata mer med en läkare imorrn.