Roten utvecklingstråd

Allt som skapas under LANS vingar går genom LANS Software.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Svingan fungerar lite bättre nu. Jag gjorde om slopesen till osynliga tiles så man kan ha olika tiles för slopes.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Fint det. Ska testa alldeles strax.

Detta här har jag pillat på i dag. Det är lite av varje.
Attachments
rote_go4_1.png
rote_go4_1.png (35.47 KiB) Viewed 23831 times
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Haha, jag testade spelet nu, men det enda som händer är visst att Roten faller genom marken och försvinner i avgrunden. :D
Lite snopet, hehe.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Stackaren blir lite ägd av världen... :(
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Det hände mig när jag startade om spelet också. Måste va nån variabel jag inte initierat.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Sådär, hade inte initierat m_inSwing till false och så hade jag lagt till att inte kolla kollision om den va true. Nu borde d funka igen.

En massa väggar som inte har kollision på dem just nu. Tänkte göra en osynlig tile för det så man kan välja var man vill ha kollision även på samma tile, på samma sätt som slopesen är nu.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Coolt med svingande!

Jag jobbar vidare med tilesen och sen tänkte jag om jag skulle göra en logga kanske.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Har fixat osynliga tiles för kollision, clip, clip_top och clip_bot.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Nya och uppdaterade tiles finns nu uppladdat. Kan avslöja att jag blir tokig på dem :(
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Är det kontrasten eller?

Vad tror du om att ha baggen som studsmatta ifall man slår honom på rygg?
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Svingan fungerar rätt bra nu. Ibland blir det dock konstigt i Y-läge, den står o hackar mellan två positioner. Tror det har med kameran att göra.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Det jag har problem med angående tilesen är att jag får göra om dem för jag kommer på något jag vill göra annorlunda. Borde ha gjort en mall från början.

Jag kan tänka att det vore kul att ha baggen som studsmatta, men tror att det skulle öppna upp en del problem framöver (om vi vill hindra spelaren från att ta sig upp på nåt ställe för tidigt och så). Mitt förslag är att han ska gå som nu och attackera roten när han står framför. Vid nåt tillfälle vill jag att har ska dra in sig i sitt skal (som i animationen) och då vara odödlig för vanliga attacker. Kanske när han blir attackerad bakifrån/när roten står på han?

Jag vet att man kan komma runt det med studsproblemet, jag beskrev ovan, med att inte placera ut baggen på sådana banor, men känner att det kan bli lite hindrande. Å andra sidan så kan man ju göra platser där man måste hoppa på baggen för att ta sig vidare. Det kan vara kul, men det kan även bli frustrerande att inse det efter man dödat honom eller om man missar helt att det är det man ska göra. Jag vet inte. Vad jag vet är att jag inte gjort nån animation för det än :)
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Roligare ju fler val man har tycker jag, man behöver ju inte hoppa så högt av det. Och behöver inte va nåt som man behöver för att ta sig vidare, bara nå upp till några extra poäng eller nåt.
Kanske om man gör den där duns-attacken (hoppa och trycka neråt) i marken så ramlar den på rygg, och om man gör duns-attacken igen på honom så dör han. Så man måste verkligen vilja döda den för att det ska hända. Annars om man attackerar vanligt så går den i i skalet som du sa.

Vet inte, det kanske skulle suga. I mitt huvud är det roligt dock. :P
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Det där med duns-attacken låter ju skitbra! Då behöver man ju bara göra så att man får duns-attacken lite senare i spelet och på så sätt kan man inte fuska sig fram med baggen.

Jag lade upp ännu en version av tilesen. Hade visst tappat bort en färg eller nåt någon gång :? . Ny version finns nu i alla fall. Såg att startbanan hade blivit petad på när jag uppdaterade den så jag laddade aldrig upp min version. Är det bara att skriva över?
Attachments
oops.png
oops.png (5.31 KiB) Viewed 23787 times
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Ja, skriv över du. Tänker att banorna bara är temporära tills vidare.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Done! Har även pillat mer på tilesen. Börjar kännas som det settet närmar sig. Snart dags för nästa :)
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Jag har ett förslag - vad tror du om att göra bakgrundsbilderna dubbelt så höga och även flytta dem i y-led? Kanske också fästa förgrundsbilden längst ner på kartan då den tenderar att hamna i vägen när man ska hoppa ner från en avsats.

Inser att jag måste göra om bakgrundsbilden ändå så varför inte göra det lite mer intressant? Låter det bra?
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Visst, varför inte. Mm precis, hade tänkt röra förgrundsbilden i Y-led så hela syns när man är längst ner på kartan.

Tilesen ser fina ut nu, bättre än förut. 8)

Har pillat på slingkoden lite, känns bättre nu.

Håller på att fixa olika enemy states, krypa in i skalet blir första.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Kittlar lite i magen när jag läser det du skriver - fan, vi gör spel, pojkar! :D

Håller på med en ny bakgrund nu. Bild kommer senare!
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Ja, det är häftigt! Har gått ganska bra hittills med programmeringen, är lite orolig att jag ska stöta på nåt hinder som jag inte fattar hur jag ska lösa. Men det är väl bara o köra på. :)

Kollade på speed run av Banjo Kazooie, vi kanske skulle köra på en hub till olika världar som de har. Vore ju lätt o bygga ut med fler världar då senare, ifall du vill göra mer grafik och jag inte hinner ikapp. Vi kanske även kan ha en karaktär som mullvaden som lär en moves.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Det är en rolig utveckling. :)
Jag sitter och plinkar lite i musikprogrammet här. Har tyvärr svårt för att sitta längre stunder, men det blir väl något gjort i alla fall. Skulle nog behöva en annan arbetsmiljö egentligen. Nåväl.

Vi kunde nog behöva ett designdokument någonstans, för översiktens skull. En klistrad forumpost eller ett dokument i Drive-mappen kanske.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Vet inte, jag känner inte att jag behöver det. Men om ni vill skriva ner nåt så visst, skadar väl inte.

edit: Kanske vore bra, jag vet inte. Men det känns bättre att jobba på och lära sig än att fundera ut en massa grejer som kanske aldrig blir gjort. Ordet designdokument känns stort och jobbigt. :P

Enda jag behöver är typ hur fienderna ska bete sig, tror jag.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Baggen kryper nu in i sitt skal. Tänkte ha en timer så han kryper ut igen.

Döpte om från ladybug till baggen i koden och bilden+config. Tänkte va konsekvent. :P
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Det kanske skulle hjälpa dig Paer med ett designdokument.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Nu e timern fixad. Baggen e lite buggig när han e stilla fortfarande, man kan fastna i honom, ska fixa d.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Jag måste hålla allt i huvudet så ett designdokument är nog att föredra. Ska försöka skriva ett när jag hamnar i ett mellanläge.

I dag har jag målat bakgrundsbild hela dagen och det är mången timma kvar innan jag är klar med den. Hoppas det blir värt det :)

Ska måla lite till sen ska jag testa spelet.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Så länge vi gör mer än vi funderar/planerar så är jag nöjd, men du har ju verkligen gjort en massa redan så. Tycker den nya grafiken ser riktigt fin ut, känns som du bara blir bättre o bättre.

Är fan rätt nöjd med hur svingan blev, klart över förväntan! Roligt att svinga runt, känns nästan som ett spel i sig själv.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Vi kan ju lägga designidéer i mappen över 'Game', eller vad tror ni? Den där bildserien du gjorde till första Roten funkar ju också, nåt sånt.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Hittade en dokumentär om indie-spel, vet inte om ni sett? Verkar bra. Finns på TPB.

http://youtu.be/GhaT78i1x2M
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Fixade den där minnesläckan du nämnde Paer. Tog inte bort banans arrayer på rätt sätt. Om det finns fler läckor är de iaf inte banklassens fel, och inte lika stora för den tar väl upp mest minne.

Ändrade luftkontrollen till 0.5 av vanlig acceleration, den va 0.2 förut. Kanske skulle läsa in det från config-filen också, det är hårdkodat just nu.

edit: Det kraschar visst när man bytt bana några ggr. Ska kolla på det. Händer bara i den uppladdade versionen konstigt nog.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Det va visst bara att initiera pekarna till NULL i konstruktorn så löste det sig.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Gött att det inte var nåt jobbigt fel :)

Jag har fortsatt med bakgrunden och tänker att nästkommande banors bakgrundsbilder får va place holders tills jag inte har något för mig :P
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Bakfull. Funderar på ledighet i dag.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Satt i flera timmar och försökte få ordning på bytningen av bana åt alla riktningar. Kom till slut på att anledningen till att det inte funkade va att jag inte skrivit in nån information i levels.cfg. :lol:

Nu känns det som man skulle kunna börja bygga ut världen lite. Jag har tänkt som så att alla banor ska va multipler av en skärmstorlek i tiles, alltså 20 x 15. På så sätt vore det enkelt att rita ut en karta sen på ett rutpapper. Här är storlekarna på banorna som finns just nu:

menu_start - 20 x 15
forest_5050 - 120 x 45 (startbana)
forest_4950 - 60 x 90
forest_5150 - 60 x 45

Jag har gjort varje entrance på de härbanorna i samma höjdförhållande, fick räkna ut det manuellt. Kanske inte är så noga men tänkte att det är bättre att va "realistisk". :P

Gjorde en fin handlebar-tile, använde färger från din trä-tile.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Testade spelet innan och det har minsann hänt en del. Riktigt nice!

Själv är jag inte mig själv än, men ska försöka pressa några timmar senare.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Testade igen nu och skalbaggen känns mycket bättre än innan. Han går dock fortfarande åt höger efter han kommer ut ur skalet. Vidare så verkar animation_hit.png inte placeras på den som blir träffad utan på projektilen alternativt, relativt till roten då effekten flyttas om man ex. vänder sig snabbt efter man slår baggen. Jag antar att du vet var den spawnas, men skriver vad jag tänker ändå. Sen så tänkte jag att en frame av animationen skulle spelas, på random, men det funkar väl som det är nu också. Känns lite fladdrigt då det inte var tänkt som en animation.

Förlåt om det låter som jag klagar, men jag orkade inte skriva om det. Kanske till och med det är så att du jobbar på det och jag inte behöver säga något och då kan du ignorera mitt inlägg. Bra jobbat i alla fall!
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Okej, ska fixa en random bild ist då. Är medveten om positionen, jag la upp innan jag gjort färdigt. Kanske borde vänta med det.

D e lugnt, e väl bara drygt för er att skriva hehe. Oftast e jag medveten men sånt som hit-bilden är ju bra att du säger till.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Nu har jag fixat en random bild, och la till en ny ljudeffekt. Inte att riktningen blir till höger än dock. Tycker d ser rätt bra ut! Känns som man får feedback när man träffar.

Du kan ändra lifeTime i "Objects\effect_hit.cfg" till högre om du vill testa.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Ok. Will do.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Håller med - kändes riktigt nice. Jag ska försöka göra en effekt för blockade attacker också. Den kommer funka på samma sätt som träffar, fast med annan grafik och ljud då... och när ex. baggen är i skalet då, såklart :)
Post Reply