Mumble

Allt som inte passar nån annanstans, dvs det mesta.
Post Reply
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Mumble

Post by Vertex »

Jag har satt upp en Mumble-server för dom som är intresserade.

Adress: [url=mumble://mumble.lansociety.org/?version=1.2.0]mumble.lansociety.org[/url]

Hör av er om det är något som inte fungerar eller inte fungerar som ni vill. Finns ju en massa olika rättigheter att leka med.
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Re: Mumble

Post by Vertex »

Meddelande från dom som hostar servern som Mumble körs på:

"Tomorrow night at 23:00 CET we're going to do maintenance on our
network. This will take no more than half an hour.
We will add extra bandwidth to the connection between our data
centers, and put new measures in place to prevent broadcast storms.
We don't expect any noticeable downtime during the maintenance."

Det kom igår så det är alltså ikväll klockan 23 det eventuellt skulle kunna bli störningar men det är inget som förväntas.

EDIT: Fick precis ett nytt meddelande. Det kommer att bli viss nertid, beräknad till 30 sekunder, ikväll för att byta de routers som orsakade anslutningsproblemen i torsdags och i förmiddags.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: Mumble

Post by Sypherlane »

Hm. Hade du inte skrivit nu så skulle jag helt ha missat att vi ens har en Mumble-server. :)

EDIT: Aw, kan inte ansluta. Och det är långt efter 23 nu. Gör jag något fel, tro...

EDIT 2: Nu så. Synd att min mic tycks ha dött bara. :(
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Re: Mumble

Post by Vertex »

Som ni kanske märkt så ligger servern som Murmur körs på nere. Den info jag fått från leverantören säger att RAID-controllern i servern som hostar min virtuella server pajat. Eftersom de verkar köra lokal lagring och inte SAN så är det inte så lätt som att bara starta upp den virtuella servern på annan host utan de måste flytta över diskarna till en reservserver. Reservservern klarade dock så klart inte av att läsa diskarna vilket gjorde att de tvingades konstatera att de råkat ut för dataförlust.
De håller nu på att sätta upp en ny server. Denna kommer dock att vara helt ren så jag kommer att behöva installera om alla program och sen återställa data och konfigurationsfiler från mina backuper. Detta skulle i vanliga fall ta några timmar men nu sammanfaller det med att jag skall sätta mig på tåget och åka till Torsby så jag får nog inte upp servern igen förrän sent ikväll eller under morgondagen.
En annan möjlighet för att snabbare komma igång är att jag installerar Murmur på servern i min lägenhet. Efter som den kör Windows kommer den att behöva startas om i alla fall en gång i månaden för att applicera säkerhetsuppdateringar. Sen kan statsnätet vara lite funky ibland med långa svarstider. Till sist så skulle det betyda att den blir nere några dagar/veckor under sommaren när/om jag flyttar från Halmstad till Karlstad. Beslutet om jag skall installera om den på min virtuella server eller flytta den till min fysiska låter jag er som använder tjänsten ta.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: Mumble

Post by SniPaer »

Jag kör en tills det blir ordning på torpet, ingen stress.
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Re: Mumble

Post by Vertex »

Nu ska servern vara igång igen. Ni får registrera om er och skapa om grupperna eftersom jag inte hade backup på databasen (Vilket jag nu har).
Post Reply