Politik

Allt som inte passar nån annanstans, dvs det mesta.
Post Reply
User avatar
Icicle
Level 5
Posts: 97
Joined: 2003-10-02 13:04
Contact:

Post by Icicle »

Jag ser fortfarande inte varför det skulle vara kapitalisterna som skulle bli tvingade att ge efter om en total arbetstrejk skulle utbryta. Om arbetarna inte jobbar gör det att de inte får mat för dagen, medans kapitalisterna som har det bättre ställt klarar sig längre på det de redan har. Arbetsvägran skulle kanske funka om man samtidigt isolerade kapitalisterna, så att de inte hade möjlighet att skaffa sig mat för dagen. Men jag ser inte hur detta skulle vara anorlunda, döda någon mha pistol eller genom att svälta honom.

Så länge som det finns mäniskor som faktiskt har jobbat sig till en drägligare situation i sammhället genom hårt arbete, så kommer det finnas människor som hellre skulle dö än att ge bort sina pengar till personer som sedan de blev födda inte gjort ett enda ärligt dagsverke.

Angående evolutionen så skulle jag vilja veta hur en sådan skulle kunna genomföras.

Människan är lat till naturen. Som en kompis exempelvis, efter att ha kämpat 10 år på medicinutbildning kom han nyligen ut som doktor och har givetvis genom sin expertis en hög lön. Men om han när han skulle söka utbildning vetat att han levat i ett kommunistiskt samhälle och att det inte spelar någon roll vilken utbildning han väljer eftersom han skulle få lika mkt pengar för att jobba på snabbköpet som att genomföra järnkirurgi, så är jag jävligt säker på att han skippat den studietiden som för många människor är bland den hårdaste tiden i deras liv, med konstant prestations ångest osv.
Hur skulle detta lilla problem lösas i ditt tycket, genom tvång eller kanske lottning?
Jag skulle nog inte vilja bli opereade i järnan om jag visste att han som står med kniven blivit lottad till läkare
User avatar
HildKing
Level 10
Posts: 188
Joined: 2003-03-12 19:20
Contact:

Post by HildKing »

Vill bara komentera ett par saker.
1. Alla som är rika har inte arbetat till sig det. Många får rikedomen med släkten
2. De flesta som är fattiga i världen jobbar hårdare än någon som har jobbat till sig en förmögenhet. Fast nu är det väl sverige vi pratar om. Men bara för att man inte har blivit rik är man inte lat.
2. Jag utbildar mig till det jag vill jobba med och inte för pengarnas skull. Det som gör att högutbildade får hög lön är att de har studieskulder och att det som man inte kan får man köpa sig och på så sätt blir det som är jobbigare att lära sig också dyrare.
I en kommunistisk stat betalar väl staten all utbilning och sånt + att det är inte tänkt att alla ska tjäna lika mkt utan alla inom samma yrke ska tjäna samma...tror jag.

Jag ser många brister i mina punkter men ni kanske missar dem + att jag inte orkar skriva en roman för att förklara allt + att jag är för trött för att orka tänka klart :P

Och så kan jag tillägga att jag inte är kommunist bara att jag såg flera saker i resonemanget som jag inte tyckte stämde.
Insert your penis... anywhere
User avatar
Icicle
Level 5
Posts: 97
Joined: 2003-10-02 13:04
Contact:

Post by Icicle »

Du säger att kommunismen inte har som mål att alla skall tjäna lika mkt oavsett jobb, hur det är med detta är jag osäker på, men om det inte är just detta som är en av kommunismens hörnstenar så har jag helt missuppfattat ideologin. Och om det nu är så, vad är det som skiljer kommunismen mot det vi idag har i vårt land.

Förövrigt har jag inte skrivit att rikedomen enbart kommer från hårt slit, men jag påstår att uppkommsten av rikedom innom en släkt vanligtvis har sitt ursprung från något annat än "soffliggeri".

Vill även tillägga att bara för att man är född rik betyder inte det att man är lat.

Även om du är så klarsynt att du kommer välja utbildning enbart efter vad du vill jobba med s kan jag garantera dig att inte detta är fallet för många andra, där kan du räkna in mig och många av mina program kommpisar.

En hög studieskuld anser inte jag själv vara någon orsak till att högutbildade har högre löner än de lågutbildade. Om man idag kommer ut som nyutexaminerad och har lånat så mkt man får under sin studietid så innebär det att man ska betala tillbaka knappt 3000kr i kvartalet. Det är enligt mig inte det som gör att man ska ha högre betalt för ett mer avancerat jobb.

Fegt att inte berätta vad det är som du anser inte stämmer i mitt resonemang.
Förövrigt är jag mkt glader över att du ställer upp som debatör nu när Jochen lagt av.
Så jag hoppas du förtsätter motargumentera.
Ghosten
Level 35
Posts: 699
Joined: 2003-03-17 15:13
Location: Gbg
Contact:

Post by Ghosten »

HA! jag håller med hilding, up your pontus! :o
Kommunism är svinbra, jag tycker vi ska uppfinna nått coolt, så vi kan hjärntvätta alla så folk gör precis som dom ska. Sånna grejjor dom har i kalle-tidningarna, då kan ju ingen säga att det inte skulle funka, lr?
Lite krig har väl ingen dött av, skjut bort dom som tycker fel. helt rätt!
Jag lämnar nu diskussionen like plötsligt som jag dök upp, så ni behöver inte försöka övertala mej att ställa upp i valet till statsminister för att sedan ta över världen. Jag har inte tid, måste spela WoW! B) B)
If We Aren't supposed to eat Humans, Then Why Are They Made of Meat?
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Post by SniPaer »

Hehahaha :lol:

silly boys :rolleyes:

:)
AnonBot
Level 7
Posts: 120
Joined: 2003-03-21 19:00
Contact:

Post by AnonBot »

"Jag ser fortfarande inte varför det skulle vara kapitalisterna som skulle bli tvingade att ge efter om en total arbetstrejk skulle utbryta"

Säger allt! Läs inte mer!

* Givetvis ska alla ta skit som har med företaget att göra!

* Varför ska vi döda dom med pengar?

Sunt förnuft plz!

Om du vill veta mer - läs lite av kommunismens fader Karl Marx. Annars kan du ju alltid kolla på sovjet praktikanterna av läran...
El_Raya
Level 18
Posts: 342
Joined: 2003-03-10 12:37
Location: Tossssby
Contact:

Post by El_Raya »

Inte för att jag kommer ge mig in i diskussionen men det är väl lite dumt att posta som guest i en sådan här "debatt"?
Antar att det skedde ofrivilligt dock.
Image
Post Reply