Information

Allt som inte passar nån annanstans, dvs det mesta.
Post Reply
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Information

Post by Vertex »

Saker som inte finns med från det gamla forumet:
  • Uppladdade filer som inte är bilder
    Resultat från omröstningar
Jag kommer att ta hand om utseendet i framtiden...
Mig3D
Level 37
Posts: 738
Joined: 2003-02-24 20:05
Location: Skövde
Contact:

Post by Mig3D »

Förresten, här är förklaringen till vad som hände med forumet om någon skulle undra: http://www2.b-one.net/support/show_thre ... UmFkDJcpzA
Knowledge brings Fear
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Post by Vertex »

Nu finns ett fantastiskt levelsystem på forumet! Bli först till level 60 och få en fantastisk belöning!
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Post by Vertex »

Forumet är nu uppdaterat till senaste versionen. Om det är något som inte fungerar som det skall så säg till.
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Post by Vertex »

Nu fungerar förhoppningsvis forumet igen. Det som blivit ändrat är:
  • Går ej att registrera nya konton
  • Om det mot förmodan skulle gå att registrera nya konton så det inga forum att skriva i. Kontot måste bli manuellt inflyttat i en speciell grupp för att kunna se listan med forum.
  • Inlägg postade av anonyma användare i vårt gamla forum har tidigare inte visats. Nu visas anonyma inlägg som postade av AnonBot. Detta var anledningen till att den gamla "Tjata om allt"-tråden gick sönder.
  • All spam är borttagen och fälten för första och sista post i en tråd är korrekt ifyllda. Anledningen till att trådar försvann var att fältet för sista post i databasen blev felaktigt ifyllt när spammarna postade. Allt detta fixat med mitt egenutveckalde superverktyg SpamDolph :)
El_Raya
Level 18
Posts: 342
Joined: 2003-03-10 12:37
Location: Tossssby
Contact:

Post by El_Raya »

SpamDolph?
Är det Dolph Lundgren som inspirerat? :lol:
Image
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Post by Vertex »

El_Raya wrote:SpamDolph?
Är det Dolph Lundgren som inspirerat? :lol:
Såklart det är :D
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Post by Vertex »

Har lättat på forumrestriktionerna så att man nu kan läsa utan att behöva vara inloggad. Detta eftersom Google lyckats hitta och indexera forumet. Lyckas Google så lyckas väl även spambottarna. Låt oss hoppas att vi klarar oss utan spam i framtiden...
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Re: Information

Post by Vertex »

Jag har nu uppdaterat forumet till senaste versionen av phpBB (I skrivande stund 3.0.6).

Konverteringsfunktionen verkar ha fungerat rätt bra men jag kan inte testa allt så ni får höra av er på något sätt om ni upptäcker något som inte fungerar.

Det klassiska LANS-utseendet kommer också att flyttas över så ni behöver inte vara oroliga för det.
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Re: Information

Post by Vertex »

Imorgon (2011-12-11) någon gång under dagen kommer jag att simulera strömavbrott för servern som hostar WoW och Minecraft. Detta för att testa att UPS:en kan starta upp den ordentligt efter att strömmen kommit tillbaks. Vore ju minst sagt tråkigt att bli utan servern i tre veckor om det skulle bli strömavbrott direkt efter att jag åkt hem till Torsby över julen.

PS. Jag är fullt medveten om att det, enligt klockan, redan är det jag ovan valt kalla "imorgon" men väljer att fullständigt ignorerar det och istället intala mig att det inte blir imorgon förrän jag sovit :D
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Re: Information

Post by Vertex »

På torsdag (2014-01-23) kommer jag med största sannolikhet att uppdatera servern Mumble körs på till FreeBSD 10. Detta kommer medföra långa svarstider under några timmar och vissa stunder även totala avbrott.

2014-01-26 kommer mitt SSL-certifikat att förfalla vilket kommer att generera varningsmeddelanden om ni använder någon av de webbsidor som krypteras med certifikatet. Jag kommer inte att kunna förnya certifikatet i tid då jag först måste förnya mitt pass så jag kan styrka min identitet... Förhoppningsvis ska vi inte behöva dras med varningarna under mer än några dagar.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: Information

Post by Sypherlane »

Alright, Petter. :)
Jag passar samtidigt på att säga tack för att du bistår med såna här grejer. Rätt så awesome.
Ghosten
Level 35
Posts: 699
Joined: 2003-03-17 15:13
Location: Gbg
Contact:

Re: Information

Post by Ghosten »

Petter är vår hjälte!
If We Aren't supposed to eat Humans, Then Why Are They Made of Meat?
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Re: Information

Post by Vertex »

Nu är forumet uppgraderat till phpBB 3.2. Vår tidigare version (3.0) blev end-of-life:ad när 3.2 släpptes i början av januari.

Jag har försökt föra över de klassiska LANS-färgerna till det moderna temat. Resultatet är inte riktigt perfekt än men det är i alla fall bättre än babyblått och ögonbrännande vitt som är standardfärgerna.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: Information

Post by Sypherlane »

Fint, Petter!
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Re: Information

Post by Vertex »

Vertex wrote: 2006-06-01 14:39 Nu finns ett fantastiskt levelsystem på forumet! Bli först till level 60 och få en fantastisk belöning!
För er som missade det när det hände så blev ALMighty först med att nå level 60, 1200 inlägg! Det skedde 2019-10-10 vilket var 13 år, 4 månader och 10 dagar efter levelsystemets införande. Sedan dess har ALMighty välsignat oss med ytterligare 230 inlägg. Tack för att du håller forumet vid liv med innehåll!

För att fortsätta hålla forumet vid liv ekonomiskt så skulle jag vilja genomföra några förändringar:
  • Ta bort e-poststödet, @lansociety.org adresser.
  • Flytta forumet till min egen server (Den som Mumble ligger på).
  • Flytta domännamnet från One.com till Loopia.
  • Avsluta vårt webbhotell hos One.com.
Förutom att vi sparar en hel del pengar på detta, 501 kr/år med 2020 års priser och 650 kr/år framåt till nästa prishöjning, så förenklar det både administration och säkerhetskopiering för min del. Kostnaden efter flytten blir enbart för domännamnet vilket hos Loopia innebär 161,25 kr/år.

Om någon motsäger sig detta får ni skriva det här. Om ingen skriver innan hösten så genomför jag flytten då, i god tid innan nästa faktura från One.
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Re: Information

Post by Vertex »

Då ingen motsatt sig ovan nämnda förändringar varken här eller i e-postutskicket kommer jag nu att börja genomföra ändringarna.

Förhoppningsvis kommer förberedelserna jag gjort att minska mängden nedtid och driftstörningar men en del kommer säkert att uppstå under de närmaste dagarna.

Forumet kommer under kritiska perioder av vara stängt eller skrivskyddat så vi inte förlorar några poster i flytten.
Post Reply