Roten utvecklingstråd

Allt som skapas under LANS vingar går genom LANS Software.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Fint! Kul att du postar lite; roligt att se.

Själv håller jag på att fixa player_roten.png så att den blir bredare; 128 ist för 64 för varje frame. Krånglar lite med wall jump för tillfället, men kommer nog lösa sig.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Aighty, righty! Jag tänker mer än jag presterar, som vanligt.
Attachments
hurp.png
hurp.png (29.3 KiB) Viewed 48854 times
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Wow, häftigt med det i förgrunden. :)

Jag kom på varför det inte funkade nu med wall slide, hade för stor collision box. Nu med 128 bredd på Roten ser den där hukande attacken bättre ut.

Nu börjar det visst åska här, kanske ska slå av datorn o läsa lite. Fick en Kobo Aura i present av föräldrarna, mkt trevlig sak. Läser Masters of Doom, väldigt intressant att läsa om hur id började.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Kollade över bakgrunden ett varv till. Tänkte fixa några saker som stört mig ett tag. Inte klar än. Gamla bakgrunden på vänster.

Jag gillar Id. Vad jag läst så verkar det ha varit skitkul att jobba hos dem i början av deras karriär. Indie fast ändå inte. Kan i och för sig minnas fel.
Attachments
background0_forest_comp.png
background0_forest_comp.png (18.26 KiB) Viewed 48846 times
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Ey. Kollade upp vad en Kobo Aura är och känner mig nu en aning avundsjuk! :D
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Woah, rätt stor skillnad. Fint!

Jag med. Nej då, det är så det beskrivs i boken, verkar varit väldigt kul ja.

Kan verkligen rekommendera den om du vill köpa en e-bokläsare, det va sen jag såg Petters på senaste lanet som jag velat ha en. Köpte den från tyskland, Fotemia, kostade lite över 1500 med frakt.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Ska kollas på!

Spottar ur mig en mockup, i brist på bättre.
Attachments
sombrero.png
sombrero.png (35.85 KiB) Viewed 48842 times
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Mysigt! :)
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Jag tänker att bossen i grottan/underjorden är en dyngbagge som gräver sig omkring i bossrummet. När bossen är besegrad lär sig roten att gräva genom vissa block.

Vidare så tänker jag göra om skogstilesen, i alla fall marken. Har en idé om att jag vill ha bar mark med alternativet växtlighet. En annan tanke jag har är att man springer genom att "dubbel-klicka" framåt och till det behövs såklart animation.

Hittade även Krita ( http://kritastudio.com/desktop.html ) igen. Har kollat lite snabbt på det, men det jag sett än så länge gillar jag skarpt. Rekommenderas!
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Gillar idéerna!

Jag kör också Krita faktiskt! Känns smidigare än GIMP, om än mindre stabilt.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Åhå. Hittade några spel som kan vara värt att kolla in : http://www.gog.com/game/valdis_story_abyssal_city , http://www.gog.com/game/dust_an_elysian_tail , http://www.frogatto.com det sista är på betala-vad-du-vill-rea i dag på https://indiegamestand.com/

Knackade in en gammal karaktär av mina i lägre upplösning.
Attachments
sotfotrot4.png
sotfotrot4.png (6.35 KiB) Viewed 48833 times
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

En WIP på hur det kan komma se ut. Jag är ju känd för att ändra mig. Känd som fan.
Attachments
forest_tiles_2_0_0.png
forest_tiles_2_0_0.png (13.85 KiB) Viewed 48830 times
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Haha! Notorious P.A.E.R.

Jag laddade upp den nya versionen med fixad huk-attack. Frames i player_roten.png är 128 breda nu då.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Gillar den där karaktären förresten.

Såg när en kompis spelade 2 banor i Superfrog, ett gammalt Amiga-spel. Sjukt hur enkla fiender oftast är, får för mig att de behöver röra sig så jäkla avancerat.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Ändrade du tillbaka bakgrunden? Startade min arkad-dator där jag hade en gammal drive-mapp, funderar annars på om det råkade synka tillbaka till den versionen som låg på den.
Skulle va kul o se din nya bakgrund in-game.

edit: Okej så jag kopierade din bild och slängde in den själv. Jäklar va coolt det blev! Allt blir ju bara bättre o bättre. :)
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Hade inte laddat upp den än :oops: ska se om jag har något klar som jag inte laddat upp än...

Har jobbat lite mer på skogstilesen.
Attachments
forest_tiles_2_0_1.png
forest_tiles_2_0_1.png (15.37 KiB) Viewed 48823 times
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Det nya gräset ihop med den nya jorden ser väldigt bra ut!
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

La till ljud när flugan laddar och attackerar, det är en gris som grymtar. Du kanske har några andra idéer om hur det borde låta. Borde ju va ett ljud av vingarna också, och foten när han laddar.

Kapade frekvensera under 140 Hz så att han inte låter för mäktig. Kan kapa mer eller mindre om så önskas, tyckte det va ungefär lagom.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Det börjar bli som jag tänkt mig (för stunden). Jag vill ha något i förgrunden och eftersom det inte känns bra när förgrunden kommer i vägen för gameplay så tänker jag mig att det borde funka att placera det i tilesetet. Mer så vill jag ha mer markdekoration och mer bakgrundssaker som buskar och sånt. Sen blir det att se över färgerna igen och det borde ske lagom tills jag får en ny vision :)
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by ALMighty »

Ok, låter bra!
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by ALMighty »

Har byggt ut banorna lite. Gjorde ett dedikerat spar-rum markerat med 'S' på kartan, som är 2x2 skärmar stort. Kanske kunde ha det som standard.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by ALMighty »

Har börjat lite smått med förmågan att hänga sig fast i kanter. Tänkte att man borde kunna klättra upp, vägghoppa eller släppa. Man kan bara hänga i dem just nu, och bara på banan till höger om sparbanan där jag satt ut tiles.

Tänkte att det kunde spelas en animation när man klättrar upp som funkar på samma sätt som när man svingar. Ifall du känner för att göra lite grafik.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by ALMighty »

Man kan nu klättra upp från kanten genom att trycka uppåt, player_roten_climb.png heter grafikfilen.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by ALMighty »

Fixade så man ser hur mycket pengar man samlat, och fixade kanthängandet lite.
Man kan nu ändra sprintValue i player_roten.cfg under Config.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by ALMighty »

Filat lite mer på kanthängandet och börjat lite smått på en affär.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by ALMighty »

Man ser nu olika priser på items, kan ändras i Data\Shopkeeps\499_497.cfg.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by ALMighty »

Gjorde så att det bara sparar en gång per banladdning, och en flagga animeras.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by SniPaer »

Jag la upp en explosion som jag tänkt ska användas när en minifluga spränger sig själv. Den kanske är för liten, men det borde funka. Ska försöka animera miniflugan. Vidare så har jag påbörjat en lista över den grafik jag behöver göra för att få till vår första milstolpe, d.v.s. det "dungeon mode" vi snackade om sist. Tjo!
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by ALMighty »

Exploderande Miniflugan, alltså. I like it. :lol:

Har börjat på den dungeonen utifrån din skiss, den finns neråt vänster på kartan. Musiken på den är ett test för bossmusik. Ska försöka göra klart hela din skiss så fort jag kan.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by SniPaer »

Awesome! Jag kanske får lägenhet till veckan så det kan bli lite sådär tillgängligheten några dar, men det kommer bli ännu bättre än innan när jag väl är installerad. På tisdag vet jag. Uppdatering kommer!
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by SniPaer »

Jag tänker att dom kan se ut lite så här.
Attachments
forest_tiles_2_1_1.png
forest_tiles_2_1_1.png (42.79 KiB) Viewed 48392 times
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by SniPaer »

Så. Jag fick lägenheten, men flyttar in först den 15:e april. Annars så kom jag tillbaks till höjden nu i kväll så tillbaka till roten ett tag nu.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by ALMighty »

Gött! :)

Jag gjorde så man kan gräva objekt som heter sand_0-63, sand.cfg är deras config. Vilka man grävt sparas på samma sätt som mynten man plockat upp. Man gräver genom att trycka nedåt och hoppknappen.

Man kan gå in i shoppen nu också.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by SniPaer »

Själv köpte jag Daikatana för 10:- här om dagen. Jag har hört att det ska va bra.

Nu kan flylingen "gå" (flyger snarare). Ska försöka lära den att attackera och sen döda den. Laddar upp när jag är klar.

*uppdatering*
han kan explodera, falla till marken och dö, och nästan ruscha fram (attackera, halvklar). det visade sig att dagen skulle bli hård.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by SniPaer »

OK. Han är nu uppladdad. Animationerna uppifrån och ner: gå, attackera, dö och explodera. Vi kan snacka mer i detalj på mumble nån gång. Tjo!
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by SniPaer »

Nu har jag animerat och laddat upp den busken som finns med i den senaste mock-upen en liten bit upp i tråden. Kollision borde passa med 16x 32y. Nu har den även ojämnt antal frames i animationen så om det är något problem är det bara att hojta. Vidare har jag inte testat hur det ser ut, men jag hoppas det funkar. Kom på att jag borde animera krukor i stället för buskar. Oh well.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by SniPaer »

Nu finns även en kruka uppladdad. Något "messy" så den kanske får bytas ut. Placeholder, kallas det visst. Eller inte. Börjar bli lite slö i tanken så jag ger mig för i dag.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by SniPaer »

Och där har jag laddat upp en version av dungeontilesettet (fruktansvärd svengelska). Jag hade en plan med formerna och har även gjort en mall, men det blev en del extratiles och mer på känn än förnuft. Funkar det inte bra så är det bara att hojta. Den heter tileset_dungeon.png och ligger i tiles-mappen.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by Sypherlane »

Hallå, grabbar. Tänkte jag skulle skriva här för en gångs skull. Kul att se att ni jobbar vidare.
Jag själv har inte gjort Roten-musik på ett tag nu, såvida spelet inte byter riktning och blir lite synthigare. Finns det en cyberpunkvärld kanske jag har nånting på G.
Känner mig hur som helst piggare nu än tidigare, så jag ska ta mig en titt på Roten igen. Tror att jag har lärt mig lite mer nu också.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: Roten utvecklingstråd

Post by ALMighty »

Kul att du känner dig piggare, Joakim. Och roligt att se det du gör, Paer.
Har själv haft problem med proppar i vänsterögat senaste tiden, så inte orkat tänka på nåt annat. Har bara haft en fläck lite över i mitten på högerögat förut, men fick i periferin på vänsterögat för typ en vecka sen. Får tydligen inte tillbaka synen där, näthinnan har inte fått syre. Fått blodförtunnande så det minskar iaf risken för proppar. Kanske senare ifall jag känner mig mindre orolig att det blir värre. Hade redan en fläck på högerögat som sagt, får jag så på vänster vet jag inte ens om jag kan spela Roten, mitt största problem hehe. Får hoppas att det inte blir det, skulle få prata mer med en läkare imorrn.
Post Reply