Roten utvecklingstråd
Re: LANS Collaboration?
Tyck gärna lite om karaktärerna. Det jag visar här är bara en första version som kanske kommer vara med i spelet och om det är någon som ni känner extra för så jobbar jag vidare på den.
Här är ännu en.
Här är ännu en.
- Attachments
-
- 018.png (12.4 KiB) Viewed 75775 times
Re: LANS Collaboration?
Gillar de senaste du gjort, gött att du orkar göra en per dag. Själv har jag känt mig lite lat, tycker d e svårt att motivera sig när man har stora planer. Gillar när jag känner att varje grej jag gör får mig att få nya idéer och perspektiv, ist för bara en bock i en låång checklista. Men jag förstår att det är det roliga för dig att fundera ut grejer, själv känner jag mest hur mkt jobb det blir att realisera.
Men fortsätt gärna som du gjort, jag kommer nog få ork tids nog.
Men fortsätt gärna som du gjort, jag kommer nog få ork tids nog.
Re: LANS Collaboration?
Inga problem. Jag har faktiskt känt mig låg senaste tiden. Vi får göra saker när vi orkar, helt enkelt.
Här är dagelidagens kort!
Här är dagelidagens kort!
- Attachments
-
- 019.png (11.23 KiB) Viewed 75743 times
-
- Level 17
- Posts: 330
- Joined: 2003-03-12 20:21
- Contact:
Re: LANS Collaboration?
Jepp, jag är förstås likadan med motivationen. Eller, jag är mycket sämre. Men jag se om jag inte kan lägga till lite musik sen.
Bra jobb med karaktärer där, Paer.
Bra jobb med karaktärer där, Paer.
Re: LANS Collaboration?
Fixade så att riktningen inte byts fast man är i luften när man rider.
-
- Level 17
- Posts: 330
- Joined: 2003-03-12 20:21
- Contact:
Re: LANS Collaboration?
Sådär... music_roten3.ogg finns i soundmappen.
Re: LANS Collaboration?
Lyssnar på låten och gillar vad jag hö'ör! Kan inte komma på något mer att säga nu.
Roten kan inte skada denna fiende med vanliga attacker, men jag tänkte man kunde elda upp han. Kanske blir han ett eldmonster i nån sekund då?
Man får skada när man står i han (tänk "lava" i Metroid)
Roten kan inte skada denna fiende med vanliga attacker, men jag tänkte man kunde elda upp han. Kanske blir han ett eldmonster i nån sekund då?
Man får skada när man står i han (tänk "lava" i Metroid)
- Attachments
-
- 020.png (11.84 KiB) Viewed 75734 times
Re: LANS Collaboration?
Trevlig musik
Re: LANS Collaboration?
Klockan sen!
Håll till godo!
Håll till godo!
- Attachments
-
- 022.png (10.18 KiB) Viewed 75717 times
Re: LANS Collaboration?
Här kommer ännu en. Jag tänkte att man kanske kunde ha olika typer av bär, nån som lämnar efter godsaker när man slår sönder den o.s.v.
- Attachments
-
- 023.png (12.55 KiB) Viewed 75711 times
-
- Level 17
- Posts: 330
- Joined: 2003-03-12 20:21
- Contact:
Re: LANS Collaboration?
Ingen brist på idér hos Paer. Det är bra.
Det där med lobby, à la Super Mario 64, som nämndes någon gång är en kul idé; att kunna växla mellan banor om bana x känns för jobbig för stunden lär kunna hålla folks intresse vid liv. Nackdelen är förstås att designen blir snårigare. Det kan ju vara frustrerande att komma till punkt y på bana x bara för att inse att man behöver item z som måste skaffas på annan plats. I SM64 hade man ju åtminstone flera objectives att välja mellan på samma bana om man inte kunde klara ett för stunden.
En annan sak som vi bör diskutera är alla mikrotransaktioner som vi lär implementera. Explosiv ammo till vissa vapen t ex. Jet pack? Twitterintegrering antar jag att ni redan diskuterat, men jag nämner det i förbigående för säkerhets skull. Slutet tänkte jag att vi kunde sälja som (day one) DLC. Vad säger ni?
Trololololololololololololololololol
(Någon som vill ha invite till Arma 3-alphan förresten? Säg till, för jag har två kvar.)
Det där med lobby, à la Super Mario 64, som nämndes någon gång är en kul idé; att kunna växla mellan banor om bana x känns för jobbig för stunden lär kunna hålla folks intresse vid liv. Nackdelen är förstås att designen blir snårigare. Det kan ju vara frustrerande att komma till punkt y på bana x bara för att inse att man behöver item z som måste skaffas på annan plats. I SM64 hade man ju åtminstone flera objectives att välja mellan på samma bana om man inte kunde klara ett för stunden.
En annan sak som vi bör diskutera är alla mikrotransaktioner som vi lär implementera. Explosiv ammo till vissa vapen t ex. Jet pack? Twitterintegrering antar jag att ni redan diskuterat, men jag nämner det i förbigående för säkerhets skull. Slutet tänkte jag att vi kunde sälja som (day one) DLC. Vad säger ni?
Trololololololololololololololololol
(Någon som vill ha invite till Arma 3-alphan förresten? Säg till, för jag har två kvar.)
Re: LANS Collaboration?
Det där med en lobby är intressant. Kanske kan man låsa upp banor på samma sätt och ändå ha en sorts Metroid-feeling med nya förmågor. Värt att tänka mer på, helt klart.
Här kommer dagens. Här tänker jag att han bara kryper och lämnar eld efter sig.
Här kommer dagens. Här tänker jag att han bara kryper och lämnar eld efter sig.
- Attachments
-
- 024.png (14.48 KiB) Viewed 75700 times
Re: LANS Collaboration?
Här tänker jag att han ska kunna finnas under lite vad som helst. Den stenen som han är under nu är en aningens för stor.
- Attachments
-
- 025.png (12.94 KiB) Viewed 75694 times
Re: LANS Collaboration?
Mår lite skakigt så jag lägger upp dagens lite tidigare.
- Attachments
-
- 026.png (9.67 KiB) Viewed 75687 times
Re: LANS Collaboration?
Om vi skulle köra lobby som i Super Mario 64 bör väl varje special-item va lokal för varje värld, annars blir det ju jättejobbigt. Fast jag tycker vi ska köra på Super Metroid-stilen. Gillar känslan av att utforska en sömlös värld.
Försöker förstå varför BitmapFont-klassen gör att det kraschar när man byter bana, det händer bara i den uppladdade varianten, inte på min lokala. Och det händer inte i MenuState, bara PlayState. Det kraschar för er med antar jag? La upp en version med fps-räknare i PlayState nu. Hade samma problem med andra grejer, krasch på uppladdade men inte lokala, och då va det oinitierade variabler. Men nu har jag ju initierat allt vad jag vet.
Det är helt klart BitmapFont-klassen som gör att det kraschar, det räcker till att jag lägger till ett objekt i PlayState utan att använda det så kraschar det. Tar jag bort den går det fint.
Gillar färgerna på eremiträkan.
Funderar på om man skulle försöka bygga ut banorna så de leder till en annan värld med ett annat tileset, typ isen du gjort, fast den borde ju va rätt långt ifrån gräs iofs. Kanske nåt annat.
Funderade, man kanske aldrig borde döda nån fiende utan bara imobilisera dem temporärt? Känns mer naturligt än att de respawnar efter banbyte. Immobiliseringstiden kan ju va rätt lång så att det får typ samma effekt som att de dör.
Försöker förstå varför BitmapFont-klassen gör att det kraschar när man byter bana, det händer bara i den uppladdade varianten, inte på min lokala. Och det händer inte i MenuState, bara PlayState. Det kraschar för er med antar jag? La upp en version med fps-räknare i PlayState nu. Hade samma problem med andra grejer, krasch på uppladdade men inte lokala, och då va det oinitierade variabler. Men nu har jag ju initierat allt vad jag vet.
Det är helt klart BitmapFont-klassen som gör att det kraschar, det räcker till att jag lägger till ett objekt i PlayState utan att använda det så kraschar det. Tar jag bort den går det fint.
Gillar färgerna på eremiträkan.
Funderar på om man skulle försöka bygga ut banorna så de leder till en annan värld med ett annat tileset, typ isen du gjort, fast den borde ju va rätt långt ifrån gräs iofs. Kanske nåt annat.
Funderade, man kanske aldrig borde döda nån fiende utan bara imobilisera dem temporärt? Känns mer naturligt än att de respawnar efter banbyte. Immobiliseringstiden kan ju va rätt lång så att det får typ samma effekt som att de dör.
Last edited by ALMighty on 2013-03-23 13:41, edited 1 time in total.
-
- Level 17
- Posts: 330
- Joined: 2003-03-12 20:21
- Contact:
Re: LANS Collaboration?
Första gången jag startade spelet nyss fick jag till en krasch vid tredje banbytet. Andra gången fick jag inga krascher.
Re: LANS Collaboration?
Tror jag fixat det nu, kraschar iaf inte för mig längre.
Glömde att returna efter att det byter state, så antar att koden under försökte köras när state:t tagits bort. Det kraschade inte med MenuState för att den va längst ner så ingen kod mer kunde köras.
Glömde att returna efter att det byter state, så antar att koden under försökte köras när state:t tagits bort. Det kraschade inte med MenuState för att den va längst ner så ingen kod mer kunde köras.
Re: LANS Collaboration?
Skulle va kul att ha en sorts dialog-system likt det i äventyrsspel. Får nog göra en mindre font till det isf.
Re: LANS Collaboration?
Har lite problem med livet för tillfället så om jag missar något kort framöver så är det för att jag inte kan lägga upp eller göra något.
- Attachments
-
- 028.png (11.71 KiB) Viewed 75655 times
Re: LANS Collaboration?
Har fixat slopesen lite bättre och bättre när man rider i dem, samt lagt till skyltar igen.
Re: LANS Collaboration?
La till så att det sparar vilken bana man är på när man går in i tile:n level_start. Det sparas i textfilen Data\Saves\01.cfg just nu.
Re: LANS Collaboration?
Fixat en downthrust-attack när man trycker ner i luften. Har inte gjort den användbar på baggen än dock.
-
- Level 17
- Posts: 330
- Joined: 2003-03-12 20:21
- Contact:
Re: LANS Collaboration?
Hah, testar nu. Fann att Roten lägger sig in en ganska oanständig pose när han kör den på baggen.
Re: LANS Collaboration?
Haha, I meant that.
Man kan ändra hasHover till false nu i Data\Saves\01.cfg ifall man vill.
Man kan ändra hasHover till false nu i Data\Saves\01.cfg ifall man vill.
Re: LANS Collaboration?
Ritade ut hur banorna ser ut just nu. Vore häftigt om man kunde ta sig till en annan miljö. Underjorden kanske skulle ha ett eget set.
Ritade en fin skylt med.
Ritade en fin skylt med.
- Attachments
-
- roten_map130327.jpg (64.86 KiB) Viewed 75635 times
Re: LANS Collaboration?
Har gjort så att alla speciella tiles är på sitt eget tileset nu, tileset_255. Alla andra tilesets är nu rent visuella, tileset_data.bin blev bara 18 kb då jag bara sparar data för ett set ist för 255. Fixade även en knapp i editorn så man snabbt kan skifta mellan special-tiles och sitt vanliga tileset.
-
- Level 17
- Posts: 330
- Joined: 2003-03-12 20:21
- Contact:
Re: LANS Collaboration?
Bra där, Alm. Jag fattar inget, men bra ändå.
Jag har bara varit inne och kollat flyktigt på editorn själv.
I musikväg har jag börjat på nånting som eventuellt skulle passa i en regnskogslik miljö. Får se hur det går.
Jag har bara varit inne och kollat flyktigt på editorn själv.
I musikväg har jag börjat på nånting som eventuellt skulle passa i en regnskogslik miljö. Får se hur det går.
Re: LANS Collaboration?
Nice!
Gjorde om så att ljuden lagras på samma ställe och laddas in i config.cfg. Tror det blir smidigare.
Byggde om banorna lite så att det blir mörkare dit ljuset inte når, ser lite mer intressant än bara grönt överallt. Allt tilear inte just nu men tror det vore häftigt med nåt sånt.
Gjorde om så att ljuden lagras på samma ställe och laddas in i config.cfg. Tror det blir smidigare.
Byggde om banorna lite så att det blir mörkare dit ljuset inte når, ser lite mer intressant än bara grönt överallt. Allt tilear inte just nu men tror det vore häftigt med nåt sånt.
-
- Level 17
- Posts: 330
- Joined: 2003-03-12 20:21
- Contact:
Re: LANS Collaboration?
Attackerande fluga och skyltar nu, ser jag. Gillar skyltar!
Blir ju riktigt nice, det här. Får ta och skaffa en proper handkontroll, tror jag.
Blir ju riktigt nice, det här. Får ta och skaffa en proper handkontroll, tror jag.
Re: LANS Collaboration?
Skyltar gör spel awesome Paer automatik.
Fixade så att Flugan laddar innan han attackerar.
Fixade så att Flugan laddar innan han attackerar.
-
- Level 17
- Posts: 330
- Joined: 2003-03-12 20:21
- Contact:
Re: LANS Collaboration?
Heh, flugjäveln stångade ut mig från banan i går. Föll igenom världen. Vilket asshole.
Re: LANS Collaboration?
Haha, lite ondare än tänkt! Har pillat på honom lite mer, inte lyckats återskapa det.
-
- Level 17
- Posts: 330
- Joined: 2003-03-12 20:21
- Contact:
Re: LANS Collaboration?
Test! Jag har laddat upp en WIP-version av en grej till Soundcloud och ska se om jag lyckas embedda den här...
...
Nix! Det fick bli en länk i stället: http://snd.sc/ZPEH4D
...
Nix! Det fick bli en länk i stället: http://snd.sc/ZPEH4D
Re: LANS Collaboration?
Nice!
Re: LANS Collaboration?
Har fixat ett litet kartsystem, tryck på Enter så kommer kartan upp. Bara de banor man besökt visas, de lagras i Data\Saves\01.cfg i en lista, testa öppna i Notepad och ta bort några banor om ni vill. Filerna ligger i Data\Images\Maps, man kan ställa in configurationen i maps.cfg.
-
- Level 17
- Posts: 330
- Joined: 2003-03-12 20:21
- Contact:
Re: LANS Collaboration?
Coolt. Metroidigt.
Jag fann förresten en bugg nu. Det finns en punkt på största banan (den näst längst högerut) där man dör vid hopp.
Jag fann förresten en bugg nu. Det finns en punkt på största banan (den näst längst högerut) där man dör vid hopp.
Re: LANS Collaboration?
Haha, bra att du upptäckte det! Det finns en tile som heter "death" som man dör när man rör vid, jag flyttade fiendetilesen och satte den där de va förut. Glömde uppdatera banan 5050.bin dock. ^^
-
- Level 17
- Posts: 330
- Joined: 2003-03-12 20:21
- Contact:
Re: LANS Collaboration?
Ah.
Jag fick min första handkontroll för PC-bruk nyligen och menar mig bruka den i Roten. Får se om jag lyckas fundera ut hur man gör.
Jag fick min första handkontroll för PC-bruk nyligen och menar mig bruka den i Roten. Får se om jag lyckas fundera ut hur man gör.