Roten utvecklingstråd
Re: LANS Collaboration?
Har lagt upp ett test av den nya bakgrunden. Tänkte göra nån ny fiende näst, men jag är lite överallt så kanske blir det något annat. Oavsett så behöver jag titta på något annat ett tag
Re: LANS Collaboration?
Spontant känns perspektivet lite off, märks mest på den stora bollen till vänster. Färgerna är fina dock, och detaljerna på löven och sånt. Om du kapar 1/3 från vänster tycker jag den ser mkt bättre ut, alternativt kapar övre halvan.
Måste erkänna att jag gillade de förra bilderna bättre i spelet, även om d e en rätt fin bild.
Måste erkänna att jag gillade de förra bilderna bättre i spelet, även om d e en rätt fin bild.
Re: LANS Collaboration?
Fixat lite smågrejer, borde va lite mer optimerat nu också.
-
- Level 17
- Posts: 330
- Joined: 2003-03-12 20:21
- Contact:
Re: LANS Collaboration?
Crap, jag skulle ha skrivit i går, men jag kom av mig av en anledning som jag har glömt bort.
Jag testade med nya bakgrunden. Det var intressant, för det kändes tämligen annorlunda att spela i en mer öppen miljö. Blå himmel passar in i Rotens trevliga värld. Buskaget längst ner var bra också; jag föredrog det framför den gamla vegetationen. Trädkronornas detaljrikedom var jag lite kluven inför, eftersom jag gillade hur den gav djup och form åt kronorna, samtidigt som jag upplevde att det var lite plottrigt med så mycket smått. Jag kände även att den stod i kontrast med annat, t ex buskaget, som inte hade lika mycket smådetaljer (speciellt med tanke på att det var närmare i bild). Kanske att konturerna på löven borde vara svagare? Jag vet inte.
Just perspektivet hade jag inga direkt problem med, även om det tycktes som om att trädstammarna ville in åt mitten.
Angående just trädstammarna - kan man ha animerade detaljer i bakgrunden? Jag vet att jag kände, på tal om detaljrikedom, att det saknades något vid stammarna. Jag tänkte eldflugor eller liknande. Moody.
Well, igång med musikprogrammet, antar jag. Får se hur det går.
Jag testade med nya bakgrunden. Det var intressant, för det kändes tämligen annorlunda att spela i en mer öppen miljö. Blå himmel passar in i Rotens trevliga värld. Buskaget längst ner var bra också; jag föredrog det framför den gamla vegetationen. Trädkronornas detaljrikedom var jag lite kluven inför, eftersom jag gillade hur den gav djup och form åt kronorna, samtidigt som jag upplevde att det var lite plottrigt med så mycket smått. Jag kände även att den stod i kontrast med annat, t ex buskaget, som inte hade lika mycket smådetaljer (speciellt med tanke på att det var närmare i bild). Kanske att konturerna på löven borde vara svagare? Jag vet inte.
Just perspektivet hade jag inga direkt problem med, även om det tycktes som om att trädstammarna ville in åt mitten.
Angående just trädstammarna - kan man ha animerade detaljer i bakgrunden? Jag vet att jag kände, på tal om detaljrikedom, att det saknades något vid stammarna. Jag tänkte eldflugor eller liknande. Moody.
Well, igång med musikprogrammet, antar jag. Får se hur det går.
Re: LANS Collaboration?
Man kan inte ha animerade bakgrunder just nu; skulle bli gigantiska bilder eftersom frames ligger bredvid varandra i en fil. Skulle kunna ha små extrabilder i bakgrunden med animation annars, om man kände att det behövdes.
Håller med att det blev en annan känsla med blå himmel, den va cool på sitt sätt. Fast tycker känslan man får av den gamla bakgrunden passar Roten bättre, att man är liten och långt nere i gräset.
Håller med att det blev en annan känsla med blå himmel, den va cool på sitt sätt. Fast tycker känslan man får av den gamla bakgrunden passar Roten bättre, att man är liten och långt nere i gräset.
Re: LANS Collaboration?
Fixade så man kan ha banor som inte behöver va fyrkantiga. Eller ja, de är fortfarande det men kameran kan nu låsas på andra ställen än vid kanten av banan. Lade till två tiles, cam_lock och cam_unlock.
Man får kolla manuellt förhållandena mellan dörrarna när man bygger banor. Jag gjorde den översta entrancen 20 tiles från toppen på både 5050 och 5150 t ex. Den nedersta är 5 tiles från botten, det är minimum (eller om d va 4) annars blir det konstigt.
Man får kolla manuellt förhållandena mellan dörrarna när man bygger banor. Jag gjorde den översta entrancen 20 tiles från toppen på både 5050 och 5150 t ex. Den nedersta är 5 tiles från botten, det är minimum (eller om d va 4) annars blir det konstigt.
Re: LANS Collaboration?
Du behövde ju inte ta ned bilden för det, Paer. Andra gången jag tittade på bilden tyckte jag inte problemet va lika stort, det är ju så det brukar va, därför jag sa mitt första intryck. Tänkte att det kanske hjälper. Tycker som sagt inte den va ful, men gillar den gamla bättre.
Har fixat lite mer smågrejer och byggt på banorna lite. Gjorde även en testlåt som går Am (original-låten i C) fast har lite samma melodi, tror det kan bli häftigt att skifta ackord sådär.
Har fixat lite mer smågrejer och byggt på banorna lite. Gjorde även en testlåt som går Am (original-låten i C) fast har lite samma melodi, tror det kan bli häftigt att skifta ackord sådär.
Re: LANS Collaboration?
Har lagt till vägghopp, man hoppar upp mot en vägg och trycker hopp+motsatt riktning för att hoppa igen. Funkar bara om man lagt till tilesen för det på banan (wall_l_in, wall_r_in för vänster och höger, samt out på respektive).
La till två variabler i player_roten.cfg, wallJumpForceX och Y som man kan ändra.
La till två variabler i player_roten.cfg, wallJumpForceX och Y som man kan ändra.
-
- Level 17
- Posts: 330
- Joined: 2003-03-12 20:21
- Contact:
Re: LANS Collaboration?
Kul feature! Får SM64-flashbacks. Bra, bra.
Re: LANS Collaboration?
Solblänk! Ingen borde behöva jobba på dagtid.
Typ 18:00 kommer jag lägga korten på bordet ett tag framöver och eftersom det är premiär så kommer det bli tre stycken i dag.
B(e)B(ack)L(ater)
Typ 18:00 kommer jag lägga korten på bordet ett tag framöver och eftersom det är premiär så kommer det bli tre stycken i dag.
B(e)B(ack)L(ater)
Re: LANS Collaboration?
Ooh, spännande!
Re: LANS Collaboration?
Det känns nästan som att jag kört en luring nu när jag byggt upp sådana förväntningar
Hursomhaver - här kommer dagens batch som inte är helt ny, men kanske ger en smak av vad som komma skall:
(jag återkommer med en beskrivning senare)
Hursomhaver - här kommer dagens batch som inte är helt ny, men kanske ger en smak av vad som komma skall:
(jag återkommer med en beskrivning senare)
- Attachments
-
- 003.png (13.26 KiB) Viewed 50022 times
-
- 002.png (13.3 KiB) Viewed 50022 times
-
- 001.png (10.65 KiB) Viewed 50022 times
Re: LANS Collaboration?
Haha, nice! Om vi gjorde allt på svenska vore vi riktigt indie. ^^
Jag gjorde så att man glider långsamt ner för väggen när man trycker mot den, animationen byts och ett skrapande ljud spelas .
Jag gjorde så att man glider långsamt ner för väggen när man trycker mot den, animationen byts och ett skrapande ljud spelas .
Re: LANS Collaboration?
Det vore hel-krejsy om vi gjorde det på svenska, men jag tror vi ska göra ett försök på engleskan först . Nu vill jag att Jocke kikar lite på vad karaktärerna ska heta och så. Faktiskt så är det bara placeholders när det gäller namn och sådant. Har någon en bra idé för vad spelet ska heta m.m. så är det bara att skriva.
När det gäller "korten" så tänkte jag som såhär:
Överst har vi namn på karaktären och jag kommer bara skriva något fånigt på svenska så ett engelskt namn vore nice om jag fick hjälp med.
Sen har vi en version av spriten och här kan ni gärna komma med förslag också, men jag är ganska kräsen själv och kommer nog fixa ihop det ganska bra ändå till slut.
På höger finns det fyra fält som uppifrån beskriver -
*Vilken sida karaktären står på. Detta påverkar lite hur karaktären beter sig mot Roten.
*Hur vanlig enheten är. En till fyra stjärnor, där en är ofta och fyra är sällan. Ingen stjärna gör karaktären unik.
*Vilka typer av attacker som är (nära) verkningslösa. Här finns det ofta rum för förslag.
*Vilka attacker som är ovanligt effektiva. Och eftersom vi inte än bestämt vilka som finns, är fältet ofta tomt.
Under har vi en kort beskrivning som mer är tänkt som en minneshjälp än en exakt beskrivning.
Nere i hörnet har vi serienumret.
Och sist så har vi ramen, vars färg indikerar vilken bana som karaktären finns på. Även detta är öppet för förslag.
*Grön - Skogen
*Blå - Undervatten
*Ljusblå - Vinter
*Brun - Grottan
*Grå - Alla
Jag kommer fortsätta att slänga upp en om dagen och om det känns för långsamt får ni säga till. Nu ska jag se om jag inte får ordning på tilesen. Men först ska jag vägghoppa lite
När det gäller "korten" så tänkte jag som såhär:
Överst har vi namn på karaktären och jag kommer bara skriva något fånigt på svenska så ett engelskt namn vore nice om jag fick hjälp med.
Sen har vi en version av spriten och här kan ni gärna komma med förslag också, men jag är ganska kräsen själv och kommer nog fixa ihop det ganska bra ändå till slut.
På höger finns det fyra fält som uppifrån beskriver -
*Vilken sida karaktären står på. Detta påverkar lite hur karaktären beter sig mot Roten.
*Hur vanlig enheten är. En till fyra stjärnor, där en är ofta och fyra är sällan. Ingen stjärna gör karaktären unik.
*Vilka typer av attacker som är (nära) verkningslösa. Här finns det ofta rum för förslag.
*Vilka attacker som är ovanligt effektiva. Och eftersom vi inte än bestämt vilka som finns, är fältet ofta tomt.
Under har vi en kort beskrivning som mer är tänkt som en minneshjälp än en exakt beskrivning.
Nere i hörnet har vi serienumret.
Och sist så har vi ramen, vars färg indikerar vilken bana som karaktären finns på. Även detta är öppet för förslag.
*Grön - Skogen
*Blå - Undervatten
*Ljusblå - Vinter
*Brun - Grottan
*Grå - Alla
Jag kommer fortsätta att slänga upp en om dagen och om det känns för långsamt får ni säga till. Nu ska jag se om jag inte får ordning på tilesen. Men först ska jag vägghoppa lite
Re: LANS Collaboration?
Uppdaterar tilesen nu. Jag har flyttat om lite så banorna kanske skär.
Re: LANS Collaboration?
Gjorde om första banan lite, så tilesen passar bättre. Jag är medveten om att den linjen som är på undersidan ser lite torftig ut ovan jord. Ska fixas.
Re: LANS Collaboration?
Här kommer dagens kort. Jag la till en svart kant.
- Attachments
-
- 004.png (12.75 KiB) Viewed 50011 times
-
- Level 17
- Posts: 330
- Joined: 2003-03-12 20:21
- Contact:
Re: LANS Collaboration?
Ett fienderegister i kortform, alltså. Lite kul.
Jag är inte bra på namn, dock. I alla fall inte fyndiga. "Beet" som i "beetle" kanske? "Kjell" är en jättebra ordvits för både baggen och snigeln annars.
Hm. Av en slump så ser jag att "beet" är engelska för beta, vilket är vad jag tycker att Roten ser ut som. Det måste vara ett tecken.
Jag är inte bra på namn, dock. I alla fall inte fyndiga. "Beet" som i "beetle" kanske? "Kjell" är en jättebra ordvits för både baggen och snigeln annars.
Hm. Av en slump så ser jag att "beet" är engelska för beta, vilket är vad jag tycker att Roten ser ut som. Det måste vara ett tecken.
Re: LANS Collaboration?
I like it. Om än bara för att känna att allt är flytande.
Vidare så vill jag se lite dialog senare när vi får in NPCs i spelet. Och en story. Det kommer inte vara så mycket "handling" utan snarare som en förklaring till Rotens värld (var man startar, varför man är på äventyr o.s.v.). Lite lore, helt enkelt. Roten kanske inte är den enda spelbara karaktären?
Och nej, jag ber inte om att göra spelet för stort utan snarare om att få tankarna att komma igång. Vi har fortfarande en hel del kontent som är suddigt och jag kan tycka att det är bättre att tänka först än att tvingas göra om senare. Det är i och för sig något som kan vara lite svårt när man sitter såhär var och en för sig.
I dag har jag käkat för lite och har inte en susning om vad jag ska ta mig till (med spelet). Det kommer förhoppningsvis gå över snart.
Vidare så vill jag se lite dialog senare när vi får in NPCs i spelet. Och en story. Det kommer inte vara så mycket "handling" utan snarare som en förklaring till Rotens värld (var man startar, varför man är på äventyr o.s.v.). Lite lore, helt enkelt. Roten kanske inte är den enda spelbara karaktären?
Och nej, jag ber inte om att göra spelet för stort utan snarare om att få tankarna att komma igång. Vi har fortfarande en hel del kontent som är suddigt och jag kan tycka att det är bättre att tänka först än att tvingas göra om senare. Det är i och för sig något som kan vara lite svårt när man sitter såhär var och en för sig.
I dag har jag käkat för lite och har inte en susning om vad jag ska ta mig till (med spelet). Det kommer förhoppningsvis gå över snart.
Re: LANS Collaboration?
Okej, kan väl försöka fundera på sånt. Roten kanske kommer från en asteroid som slår ner? En substans som gör att en rot kommer till liv. Vore kul o känna att man hade nåt mål, nåt man vill klura ut. Vem är jag, var kom asteroiden ifrån? Eller om vi hittar på nåt annat.
Re: LANS Collaboration?
Jag gillar den idén. Lite transformers, fast med växter. Själv har jag tyvärr inte fått något vettigt gjort i dag. Testade spelet med handkontroll och pillade lite på banan för att se hur det känns med mer dekoration.
Ännu ett kort här.
Ännu ett kort här.
- Attachments
-
- 005.png (11.87 KiB) Viewed 49997 times
Re: LANS Collaboration?
Sitter och pillar lite på färgerna och fick en idé om att ha lite varmare ljus på banan. Det är på den nivå dagens arbete ligger på . Detta är bara ett modifierat screenshot (i 16:9 så man kan testa i fullscreen), kanske uppdaterar jag filerna i morgon om det fortfarande känns rätt-ish.
Klart slut
Klart slut
- Attachments
-
- colrtest.png (212.05 KiB) Viewed 49994 times
Re: LANS Collaboration?
Och där glömde jag nästan dagens kort
Förslag på namn?
Förslag på namn?
- Attachments
-
- 006.png (10.88 KiB) Viewed 49985 times
Re: LANS Collaboration?
Rutger Rootailer
Gillar hur han ser ut, och den nya dekorationen du gjort.
La till ett svävljud, tyckte d va på tiden hehe.
Gillar hur han ser ut, och den nya dekorationen du gjort.
La till ett svävljud, tyckte d va på tiden hehe.
Re: LANS Collaboration?
Internet funkade inte här så här kommer en lite försenad en. Jag ska lyssna snart!
- Attachments
-
- 007.png (10.95 KiB) Viewed 49944 times
Re: LANS Collaboration?
Tror minsann det blir mer jobb på en ny bana i dag (grafik). Tempot blev lite lågt under helgen här, men jag ska försöka få fram en bild senare i dag. Pew pew!
Re: LANS Collaboration?
Det är en hel del jobb kvar, men tänkte ändå visa lite hur jag tänker.
- Attachments
-
- iceicebaby.png (12.28 KiB) Viewed 49919 times
Re: LANS Collaboration?
Nice!
Re: LANS Collaboration?
Kul att du gillart Kanske kan jag använda den delen på vänster till grottan. Bakgrunden har jag inte börjat på än.
Behöver ett namn även på dessa typer.
Behöver ett namn även på dessa typer.
- Attachments
-
- 009.png (10.09 KiB) Viewed 49915 times
Re: LANS Collaboration?
Vi fortsätter i vanlig ordning.
- Attachments
-
- 013.png (9.49 KiB) Viewed 49880 times
-
- Level 17
- Posts: 330
- Joined: 2003-03-12 20:21
- Contact:
Re: LANS Collaboration?
Han kanske helt enkelt gradvis spricker sönder när man slår på honom? Om det går.
Pular med musik just nu. Det går segt. Jag tar mig kaffe. #OMFGjocketarsigkaffemedmjölkYOLO
Pular med musik just nu. Det går segt. Jag tar mig kaffe. #OMFGjocketarsigkaffemedmjölkYOLO
Re: LANS Collaboration?
Det borde funka, en sprite för varje läge. Kanske en boss med samma tema?
Här är dagens.
Här är dagens.
- Attachments
-
- 017.png (10.87 KiB) Viewed 49852 times