Roten utvecklingstråd

Allt som skapas under LANS vingar går genom LANS Software.
Post Reply
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Roten utvecklingstråd

Post by ALMighty »

Attachments
Untitled-2.jpg
Untitled-2.jpg (169.42 KiB) Viewed 46718 times
Last edited by ALMighty on 2020-06-19 01:26, edited 70 times in total.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Detta är en bra idé. Även om jag har svårt att hålla ångan uppe när jag väl drar igång med något så kanske ett aktivt grupparbete kan hjälpa till med motivationen.
Sure, jag är med. :)

Jag hämtade versionen med kod och allt, men får inte igång spelet. Är det SFML_Project/Project1/Project1/Game/Roten.exe?
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Japp, det stämmer.

Testa installera den här -> http://www.microsoft.com/en-us/download ... aspx?id=29
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Den där hade jag tydligen redan. Vet inte vad som kan vara fel. Jag får upp ett terminalfönster och sen händer inget mer. Editorn startar dock.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Vad står i terminalfönstret? Använder det som logg, kanske kan se där det slutar fungera.

Inget antivirusprogram som inte tillåter programmet?
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Det står ingenting, det är bara ett tomt fönster. Antivirusprogrammet verkar inte vara inblandat heller. Jag provade att hämta bara spelet, men fick samma resultat.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Testa denna version utan terminal -> http://www.mediafire.com/?megrv7s6wzqlexg
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Nope. Exe:n körs, men inget dyker upp på skärmen.
Kör vi olika OS eller så? Windows 7 här... Nånting måste det ju vara som skiljer.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Jag kör också Windows 7, ultimate. Kör du som administratör? Jag har inställt på lägsta säkerhetsnivån, vet inte om det gör nån skillnad. Eller testa compatibility mode med XP.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Jag kör som admin själv. Har testat compability mode för XP, men ingen skillnad. Underligt.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Jag tror att jag kan ha funnit lösningen. Någon med samma problem som jag sökte hjälp på SFML:s forum och fick svaret "ATI graphics card + SFML 1.6 doesn't work". Jag har ett ATI-kort, så det kan ju vara det.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Tack så mycket för din research! Tog tag i det och gick över till SFML 2.0 tack vare det.
Har uppdaterat länkarna, hoppas det funkar bättre nu!

edit: Slutade fungera nu för mig, men funkar när jag inaktiverar musiken. Om det inte fungerar kan ni testa öppna config.cfg i Notepad och ändra enableMusic till false. Det va endel saker som va omgjorda i 2.0 så kanske får ändra lite mer grejer i koden. Vore ju kul om nån kunde få igång spelet iaf.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Nu funkar det här! Har musik också. Dumt att det krånglar borta vid din ände i stället nu då. Om du inte hittar felet själv lär det alltid vara någon annan som har sökt hjälp för samma sak, som i mitt fall.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Jo, inte första gången det krånglar direkt hehe. Lite lättare när det är på ens egen maskin dock.

Konstigt nog började det fungera igen. :?

Gött att det fungerade för dig! ATI-ägare är ju rätt stor andel hehe.

Om du vill testa nån musik du gjort kan du öppna "Data/Levels/levels.cfg" i Notepad och ändra under "forest_5050.bin". Jag tror det går bra med mp3 också men iaf ogg och wav.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Jepp, will do! Kul att vi är på rätt spår. :)
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Jag tänkte att vi kunde dela grejer smidigare om vi hade ett gemensamt utrymme. Man kunde ju lägga upp Game-mappen via Gmail/Google Drive eller något liknande. Var på väg att göra det själv nu, men ville först höra med inblandade parter om det är OK att ladda upp era grejer (inga icke godkända personer får ta del av dem förstås).
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Ja det kanske vore smidigare, har aldrig använt Google Drive
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Några av oss har använt det tidigare. Det funkar bra. Du finner det via valfri Googletjänst, exempelvis Gmail. Man hämtar programvara och delar sen grejer via en mapp på hårddisken.
Jag kan som sagt ladda upp Game-mappen. Jag tror att jag ska ha era adresser redan, så ni lär väl få en notification när jag delat den med er.

Edit: Så, nu är den delad mellan mig, Alm och Paer med skrivrättigheter. Om fler är med i projektet är det bara att lägga till dem.
Jag delade bara spelet och inte källkod, mest för att det är frågan om några hundra MB extra och mig veteligen har vi bara en programmerare ändå. Men det går ju att fixa om behov finns.

Jag tror att man lägger till filer genom att först ladda upp dem (lägga dem i sin Google Drive-mapp och starta programvaran) och sen logga in på Google Drive och dra filerna dit man vill ha dem.

Startbanan har fått en ny låt, om än ofärdig. Tror jag.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Jävligt cool låt där, Jocke! Själv håller jag på med en liten boss. Formen är i stort sett klar och nu ska jag bara fixa färgerna lite och putsa till ett par pixlar. Sen blir det att animera.

Fan vilken bra låt :_D
Attachments
roten_bosstest1.png
roten_bosstest1.png (21.73 KiB) Viewed 53636 times
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Jag pillade lite på färgerna också. Kanske blev det till det bättre(?).
Attachments
rotentest.png
rotentest.png (13.59 KiB) Viewed 53633 times
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Gillar't! Marken ser mer jordig ut, blåa diset ser mysigare ut, och Roten står ut mer. Kanske göra färgerna längst ner på bakgrunden mindre mättade? Alltså på de två mörkaste färgerna. Eller kanske mest är den blå som jag tycker står ut lite väl mycket (Kan va pga att min LCD-skärm inte visar korrekta färger). Ingen stor grej ändå.
Last edited by ALMighty on 2013-01-10 14:34, edited 1 time in total.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Jävligt cool låt där, Jocke!
Tackar. :)
Jag tyckte att den blev vintrig; får vi en snöbana röstar jag för att vi använder den där! Förhoppningsvis ska det gå att göra en fullängdslåt av den.

Den där bossen såg hardcore ut; en kul kontrast mot gulliga roten. De höstiga färgerna blev bra också. Brunt + blågrönt i bakgrunden var en bra idé. Väldigt stämningsfullt.


P.S. Jag har klarat Roten! Sista banan går tydligen att klara, men det var fan en pärs. Assholes. :wink:
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Angående musiken, gillar låten men den låter ju mer 8-bit än 16-bit som grafiken. Har för mig att jag använde TFM Music Maker när jag gjorde låten som va förut. Det är samma ljudchip som Sega Mega Drive (YM2612). Finns ju hemska ljud med det chippet vilket man kommer ihåg från vissa spel, men det finns ju även awesome musik t ex Sonic-spelen. Har för mig att man kunde göra egna ljud i väldigt stor utsträckning, testade det bara litegrann dock. Ifall du vill kan du ju kolla in den.

SNES använde väl samples istället för genererade ljud, fast med lägre sample rate än vanligt. Det är väl också kanske ett sätt o få känslan av 16-bits musik, göra högkvalitets musik och spara i lägre sample rate. Kanske. :?

Finns tydligen ett VST! -> http://www.youtube.com/watch?v=W8wriRBGJlo

Ett exempel på hur bra det kan låta med. :)
Sypherlane wrote: P.S. Jag har klarat Roten! Sista banan går tydligen att klara, men det var fan en pärs. Assholes. :wink:
Congratz! Inte mycket till belöning när man gör det men visst känns det bra. :lol:
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Ah, jag hade aldrig menat att sikta in mig på ett specifikt x-bitssound när jag gjorde musiken. Gick bara på känn.
Men jag har hämtat den där VST-pluginen nu i alla fall.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Det tycker jag iaf, ni kanske inte håller med. Det är nog bara basslingan nu när jag tänker efter, alltså hur den låter. Trummorna låter väldigt passande.

Provade VST:n, man fick tydligen ladda flera instanser av den, en för varje instrument. Det va rätt coolt, det fanns presets från kända spel.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Hah, fan. Trummorna var det jag var minst nöjd med. Jag lät dem vara kvar som en placeholder.
Jag vet inte, det kan suga lite grann att begränsa sig så. Lär ju få kompromissa en del. Min röst ligger på en blandad stil, men om ni vill köra enhetligt 16-bit så anpassar jag mig naturligtvis.
Jag ska ta och kika närmare på VSTn i vilket fall.

Just, jag vet inte om det redan är känt, men jag märkte att spelet kraschade efter att sista banan fått starta om ett stort antal gånger. Kan det ha varit runt femtio? Som om att en gräns nås där någonstans.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Reagerade alltså för jag tyckte basslingan lät för lo-fi, 16-bit eller högre har jag nog inga problem med. Trummorna lät mer hi-fi, menade alltså att själva ljudet lät mer passande än det som basslingan hade. Annars ifall du hittar nån annan synth som låter awesome så kör på den ist för Mega Drivens. Eller gör helt som du vill, bara mina åsikter liksom.

Den låten som är på slutbanan tycker jag t ex inte skulle passa till grafiken på startbanan. Gjorde den när vi skulle prova göra ett 8-bit spel.

Om det krashchar igen kan du ju kolla i prompten vad som står sist, kanske kan förstå vart det kraschar då. Det verkar krascha helt random ibland. :?
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Jepp, jag förstår vad du menar, basslingan är väldigt 8-bitig. Jag hade faktiskt ett annat instrument där förut, men när jag bytte till det nuvarande så tyckte jag liksom att det föll på plats. Men jag förstår att det kan kännas som om att det skär sig.
Ja, slutbanan känns NES-ig rätt igenom, både grafiskt och musikaliskt.

Jag vet att jag kikade på prompten i bakgrunden, men kan inte minnas att meddelandet som dök upp sa något informativt. Det blir nog en ny testsession senare.

Sen, på tal om problem, så kan man ju ramla genom marken ibland, när man står på skalbaggen. I sluttningar. Vet inte om det går att lösa, annat än att man kanske helt enkelt undviker att göra sluttningar runt ridbara npc:s.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Ja ridningen+sluttningar buggar hårt nu när kameran ska scrolla upp o ner, har menat att fixa det.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Jag ändrade så att ifall man håller in hoppknappen så svävar man direkt utan att släppa knappen och trycka igen. Man kan ställa in useJumpLock och useHoverLock i config.cfg. Gjorde även en låt med den där Mega Drive-vst pluggen.

Märks ändringarna av er nu? Har en mapp på skrivbordet med en ikon med en blå gubbe på, räcker det att ändra på filerna i den?

Testade även att dra över filerna till mappen som jag hämtade i browsern, men då verkar det bli två kopior av samma fil, en ägd av mig och en av Joakim Larsson.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Jag ändrade namnen på filerna som blev fel och tog bort de gamla. Hoppas det funkade :S

Vidare så petade jag in några ändrade bilder, mest som test (iaf skalbaggen). Meddela gärna om det funkade. :)


*edit*

Kom på att det kan uppfattas som otrevligt att byta ut din grafik, Daniel - det var verkligen inte min mening, om det skulle uppfattas så. Jag ville bara testa att skala ner den grafiken jag hade gjort innan och se hur den ser ut "in-game".

*edit*
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

ALMighty wrote:Har en mapp på skrivbordet med en ikon med en blå gubbe på, räcker det att ändra på filerna i den?
Jag gick in i webbläsarn, bockade i roten-mappen på google-kontot och valde att lägga till den i "My drive (min enhet)" då fick jag upp den i mappen som jag valde när jag installerade programmet (c:\users\paer\google drive\ var det default)

Vet inte om det funkade, men så gjorde jag i alla fall.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Det är helt lugnt, det mesta av det jag gjort är väl typ placeholders. Inget som är värt att spara tror jag inte, du får ändra på vad du vill. Sväv-animationen och ladybug är väl det enda typ acceptabla jag gjort, men även de får ändras.

Jag såg dock ingen ändrad grafik i min Google Drive. Va musiken och hopp/sväv-kontrollen ändrade? Jag drog över filerna till mappen i webbläsaren när jag gjorde det, när det blev dubbla filer. Ser att det bara är en av varje nu, de med mitt namn. Det va väl du som tog bort de gamla då eller.

Gick in i mappen i webbläsaren och där ser jag din nya ladybug. Roligt med ny grafik! :)
Diggar de nya färgerna på tileset_0 med, passar verkligen med din ladybug.

Hur gör man då för att slippa ladda ner manuellt varje gång? Borde väl kunna gå o synca på nåt sätt eller.

edit: Gillade inte bakgrunden dock, tycker den står ut för mkt, iaf på min skärm. Körde först med den gamla bakgrunden och tyckte det såg fint ut med den nya grafiken, men sen tyckte jag det blev sämre med den nya bakgrundens färger. Kändes rörigt, kanske typ sänka mättnaden på den? Ser säkert annorlunda ut på en skärm som din, men ändå.
User avatar
Vertex
Level 13
Posts: 242
Joined: 2003-03-12 11:37
Location: Åsteby
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Vertex »

Om det krånglar för mycket med Google Drive så kan jag ganska snabbt sätta upp tidigare utlovad SVN/Redmine combo åt er. Bara att ni hojtar till så sätter jag igång.

Edit: SVN och Redmine i texten ovan är länkar så ni kan läsa på om verktygen och se om det är något ni vill använda. Jag ska försöka ändra i CSS-filerna för forumet så att länkarna i alla fall stryks under. Nu är dom ju omöjliga att se. Kanske blir det annan färg på dom också om jag kan hitta någon som inte ser allt för jävlig ut...
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Det enda jag gjort är som sagt att lägga till roten-mappen i "My Drive" på sidan, även loggat in i Google Drive-programmet, men det antar jag att du redan har. Kanske har Jocke inte ställt in rätt rättigheter för dig? :(
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Tror att det har fixat sig för Alm nu, så när som på några filer som tydligen inte gick att synka.
Bra att jag helt hade missat att man inte alls behöver flytta filer via browsern och hålla på, som jag skrivit tidigare. :)
Det kör dock ihop sig i huvudet på mig när jag tänker på hur eventuella filkonflikter hanteras. Jag vete fan.

Bra att vi har alternativ där, Petter. Får se hur det funkar nu. Blir det för krångligt kan vi köra med det i stället.

Fin skalbagge, för övrigt. :)
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Trodde att jag startade programmet när jag klickade på "My drive" ikonen på skrivbordet, men det öppnade ju bara mappen. Gick bättre när jag gick genom startmenyn, där va det riktiga programmet hehe.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Gött att det löste sig :)
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Jag har gått över större delen av rotens animationer och fixat lite småsaker. Vidare så försöker jag göra lite mer dekorationsobjekt nu.

Kan vi ha flera lager bakgrund som scrollar parallaxivt? (det är ett ord nu)

Vilka fiendesorter (tänker klassiska rörelsemönster) vill vi ha?

ex. Jag kan animera flugan som en tjur som går likt skalbaggen gör nu, men när han får syn på roten så sparkar han i backen lite och frustar för att sen rusha i rotens riktning. Attackeras med fördel i baken.

...eller blir det svårt att programmera?
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

...något sån därnt, kanske?

Fixar än med färgval och så. Laddar upp när jag är klar.
Attachments
Rootdev3.png
Rootdev3.png (19.64 KiB) Viewed 53525 times
Post Reply