Roten utvecklingstråd

Allt som skapas under LANS vingar går genom LANS Software.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Ser fint ut! Roligt o se. :)

Inget av det borde va så svårt, fler bakgrunder/förgrunder som parallax-scrollar vore väldigt lätt.

Posta gärna drafts på animationer o bilder, även om de inte e klara. Lättare o motivera sig då tycker jag, o gött o slippa göra placeholders.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Har latat mig lite ett par dar, men här är en fluga som går, ser roten och blir arg, flyger (attackerar), brakar in i en vägg.
Färger och lite småpill kvar.
Attachments
flugan_walk.png
flugan_walk.png (10.02 KiB) Viewed 19456 times
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

...och där har vi lite mer bakgrundsbajs.
Attachments
Rootdev53.png
Rootdev53.png (35.97 KiB) Viewed 19456 times
Rootdev52.png
Rootdev52.png (35.17 KiB) Viewed 19457 times
Rootdev5.png
Rootdev5.png (35.66 KiB) Viewed 19459 times
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Awesome! Kan du lägga upp grafiken?

Tänkte att vi kunde ha filerna organiserade med typen framför namnet, så "enemy_" framför fiender osv.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Här har det hänt grejer. :)
Det ser riktigt bra ut. Jag gillar färgerna.

Vilka miljöer ska vi ha, utöver skog, om några?
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Tycker vi ska hålla oss till en miljö till att börja med, tills vi får ett fungerande spel med några fiender och en boss.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Jag har laddat upp den nya grafiken, men det är fortfarande lite att ordna med innan den är klar. Vidare så håller jag med om att det kan vara bra att tänka litet först, fast det skulle vara kul att göra mer. Nu när man får se lite rörelse med musik och mera så känner jag mig i alla fall rätt motiverad.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Samma här, känner mig verkligen motiverad när jag ser din grafik. Hoppas du kan ha kvar din motivation, vore verkligen kul att se mer. Du får såklart göra andra miljöer om du känner för det med. :)
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

I dag tänkte jag göra lite mer bakgrundsdekor. Laddar upp när jag är klar.

(känner mig helt asocial när jag skriver på forumet :) )
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Uppdaterade Editorn lite, så man slipper scrolla upp tileseten.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Det är nice. Märkte att den kraschade om man klickade utanför bilden och det hände när man var i nerkanten och höll på innan. Nu krävs det lite skicklighet om man ska missa :)

I övrigt så äter jag frukost och funderar på vad jag ska göra i dag. Kanske lägga till lite tiles så den gamla grafiken tilear bättre? Det är något som stört mig lite i alla fall.

Kul att du gillar färgerna också, Jocke. Har lagt mången timme på att tweaka färgerna så det är kul om man är på väg mot rätt håll. Vidare så har jag lagt minst tre timmar på rotens nya "hus" och än känns det inte helt bra (har lite problem med perspektivet och färger än, men jag vet om det och kanske kommer jag även fixa det om jag stör mig nog mycket nån gång).

Vi behöver menymusik, pojkar. Nån som känner sig manad? Och på tal om musik så gillar jag det ni gör och vi kommer få hitta platser för all musik. Det vore synd och skam att inte visa upp det sen när spelet är klart.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Nu har jag kollat lite på tilesen och det är ganska mycket jobb med dem så jag låter det vara en stund. Jag ska se om jag inte kan få till en bakgrundsbild att ha mellan nuvarande bakgrund och "spelplanen" i stället. Återkommer med uppdateringar senare!
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Har fixat ridningen nu, typ. Det skär iaf inte helt i sluttningarna, men lite o fixa fortfarande.

Är väldigt sugen på att göra mer musik efter att jag hittade Ultimate Megadrive Soundfont och Soundfont-laddaren DSK SF2, så gött o kunna använda Cubase ist för nån tracker. Skitkul att pilla med Megadrive-instrument, finns t om Sonic-style DAC trummor. <3

Gillar också färgerna väldigt mycket, mycket mer stämningsfullt än förut. Märks verkligen att du utvecklats från den gamla grafiken, o jag tyckte inte den va ful direkt. Blir sugen o lära mig göra pixelart av din grafik.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Jäklar va kul. Blev sugen o göra nåt liknande Banjo Kazooie där samma melodi spelas hela tiden men med olika arrangemang som passar stämningen.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Fan va ballt och stor tumme upp!

Uff. Detta tog alldeles för lång tid, men snart klart. Den finns uppladdad nu. Ska se ut ungefär så här. Har stirrat för länge nu, behöver en paus. Tillbaka senare.
Attachments
roten_test03.png
roten_test03.png (26.33 KiB) Viewed 19425 times
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Holy crap vilken skillnad det gjorde! Mycket vackert. :)
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Kul att du gillart :D

Nu när jag fått en paus undrar jag om inte två lager är bättre än ett? Fortfarande inte säker på färgerna men får återkomma till det senare.
Attachments
roten_test04.png
roten_test04.png (31.07 KiB) Viewed 19423 times
roten_test02.png
roten_test02.png (29.86 KiB) Viewed 19423 times
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Bara för det så buggar musiken. Funkar den för er?
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Nej, här är det tyst. Spelet blir dessutom väldigt segt en tid efter att en ny bana laddats, vilket även det tar ett tag.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Har inaktiverat inladdningen av musiken tills jag får ordning på det.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Samma problem var det även här.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Kom på att jag inte gjort nån buskage att ha på väggar och tak så det får det väl bli i dag då.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

I dag har jag bakat så roten får vänta tills i morgon.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

En söt bakelse jag inte kan namnet på. Brun är den med kokos på, kom hit så bjuder jag :)

Vi borde nästan snacka gameplay i roten (hur ska fienderna funka, kan man vara fler, vad ska utmaningen vara osv.) Som det är nu så känner jag att det behövs lite av det innan vi kan kalla det för ett spel. Och sen kommer det bli lättare att göra content om man har en plan, i alla fall så upplever jag det så.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Tycker vi ska prova oss fram, fast inte så kul att vänta på att jag ska programmera idéerna förstår jag. Har du idéer till fiender så skriv ner det bara. Ska göra så gott jag kan att realisera det du vill prova, men kan inte garantera nånting.
Last edited by ALMighty on 2013-02-03 11:29, edited 1 time in total.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Fixat lite buggar, allt verkar mer stabilt nu. Musiken fungerar igen.

Körde lite Aladdin till Mega Drive på min arkad. Det är otroligt hur enkelt gameplay det har, Roten känns inte så långt ifrån ett sånt spel.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Har lagt till en gående (tills vidare) flugan, jäklar va cool han ser ut! :)
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Själv har jag inga direkta idéer, försöker mest implementera så mkt grejer som möjligt som jag gillar i andra spel.

Gjorde en större startbana, funderar på om den här storleken är lagom.

Det är tänkt att det ska gå att svänga sig i den halvgenomskinliga wood-grejen till höger. Fungerar inte ännu. Hade tänkt typ som i Earthworm Jim.
Last edited by ALMighty on 2013-02-04 15:31, edited 1 time in total.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Lite mer.
Attachments
rote_er01.png
rote_er01.png (95.25 KiB) Viewed 19345 times
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

I dag tänkte jag göra en bild att ha i förgrunden och en ny dödsanimation till skalbaggen. Tanken var att han skulle svälla upp innan han exploderar så det blir en serie av 8 frames innan den explosionen som finns nu körs. Alternativt fyra frames från varje, om det skulle bli problem. Fast jag tror att det skulle vara ett bra sätt att göra dödsanimationerna för alla fiender på ett sådant sätt, med 8 frames av dödsanimation och sen skapa en ny sprite som är en explosion. Då kan man ju även variera med olika explosioner. Bara en tanke...

Skriv gärna hur ni känner!
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Okej, det borde inte va några problem.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Sådäringa. Jag har laddat upp förgrunden (foreground_forest.png) och lagt till animationen i enemy_ladybug.png

Jag har även pillat lite på tileset_0.png då det var några småsaker som störde mig.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Nu har skalbaggen attackframes.

Nu finns träffeffekten och hit.png heter den.

Nu kan skalbaggen krypa in i sitt skal.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Laddade ner och kollade på en longplay av spelet Ristar och tjenare vad snyggt det spelet är! Orkade aldrig spela igenom det spelet då det faktiskt är lite krånglig styrning och inte så kul, vilket är synd då det i övrigt är välgjort.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Nice! Jag ska försöka fixa allt så fort jag kan.

La till tiles som byter musik nu, tror det kan bli coolt, typ gå från vers till refräng dynamiskt. Kanske skulle ha en timer så att inte var det byter blir så uppenbart. Borde va lätt och fade:a in i nästa också för spåren spelas hela tiden, bara volymen som ändras av tilesen. Gjorde så att det laddades in ny musik först men det blev en liten fördröjning då.

Kanske vore bättre att byta musik först när den loopas om.

Ah just det, Ristar. Mycket välgjort ja som du sa, har aldrig spelat det själv dock. Ska ta och kolla in det igen.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Super! I dag har jag kikat lite på marktilesen och testat hur jag kan göra dem lite mer intressanta. Jag har tyvärr tappat lite tydlighet i mina försök än så länge. Återkommer.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Har laddat upp lite nya tiles som man borde kunna göra flygande plattformar med och kanske även väggar.
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

När jag tittade på roten i går så fick jag prestationsångest då kontrasten är all over the place och nästan ingen av grafiken är genomtänkt nog. Jag får antagligen gå tillbaka till ritbordet, fast samtidigt har jag hört en del bra om det jag gjort och är lite kluven. Kanske är det bättre att jobba vidare och gå tillbaka senare när det finns mer grafiska element att balansera mot.

Så, jag saknar en grafisk effekt för en blockerad attack och nu även en svinganimation till roten. Kan du göra nån grafik som visar rotens hitbox när han svingar sig? Det är nog ett måste om animationen ska funka då det måste vara tydligt var man hamnar när man släpper knappen.

Återkommer om jag kommer på något mer.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Håller på med svingkoden än. Jag har gjort en bild player_roten_swing.png som det byts till när man håller i svingan, bara två av framesen visas än dock. Framesen är 128x128, varje frame har rotens blad centrerade på svingan. Kollisionsboxen ändras inte nåt, det är samma hela tiden, men Roten döljs när man är i svingan.

Du behöver inte tänka på en bild till svingan än, ska försöka få det att funka först. Kör på min placeholder tills dess.
Post Reply