Roten utvecklingstråd

Allt som skapas under LANS vingar går genom LANS Software.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Nice! Har för mig det funkade rätt bra att använda JoyToKey som Paer visade mig, tills jag fixar den funktionaliteten i spelet.

Uppdaterade så man ser var på kartan man är.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Haha, det funkar! Tufft. :D
Känns som att spela ett "riktigt" spel. :wink:

Jag vill lägga en röst emot auto-hopp när man landar med hoppknappen nere, för övrigt. It fucks me up, som de säger.

Bra jobb med kartan. Det blir bra, det här.

EDIT: Det verkar som om att skyltar kan fortsätta läsas efter att man gått ifrån dem.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Oops, fixade det med skylten.

Man kan faktiskt få det genom att ändra "useJumpLock" i config.cfg. Har för mig att de va lite jobbigt när jag hade den där jättesvåra banan för länge sen, tog ett tag innan man kunde hoppa igen så blev svårt på små avsatser när man sprang och hoppade direkt.
Antingen får jag försöka fixa det bättre eller ifall det kanske funkar rätt bra när man inte gör så svåra banor som den. Du kan ju testa ändra variabeln och se ifall du stör dig på det. Finns även en variabel för svävandet, så det blir det samma som i Conker's Bad Fur Day.

Varje liten grej man gör som gör att det känns mer "riktigt" motiverar. :)
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Alright, jag får ta och kopiera Roten-mappen och ändra på värden och testa då kanske. Annars ändrar jag för er andra också, förstår jag.
Jo, på den där gamla "8-bit"-banan kunde det önskvärt att hoppa vid landning, vet jag. Även när man wallkickjumpar känns det bra att bara kunna hålla in. I övrigt föredrar jag att ha det avslaget; jag kan se mig själv hoppa in i farliga grejer av misstag.
Svävandet känns fint. Tycker det är lite underligt att den mekaniken inte har använts oftare i plattformare, för det känns som en naturlig funktion. Å andra sidan har jag inte spelat så jättemånga plattformsspel (Conker's Bad Fur Day har jag bara sett flyktigt, så jag minns ej svävandet. But I love Bajsbossen. :D).

Jag funderade på om man skulle ha lite spelmöten då och då, över t ex Mumble eller så. Har du fortfarande problem med mikrofon, Daniel?
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Gör inget om du ändrar i drive-mappen för mig iaf.

Hade problem sist jag försökte, höll inte på jättelänge dock. Vet ju att jag fått igång det förut så. Vore kul o kunna prata med er.

edit: Ändrade i config.cfg själv nu, till låsning på hopp men inte sväv. Tycker det funkar rätt bra iaf på den här sortens bandesign.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Yes, det känns bra nu.

Ja, fick du bukt med problemet kunde man ju ha lite mer direkt kommunikation. Plus att vi kunde spela Planetside 2. :P
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Nämen, what the fuck - man kan gå in i Rotens hus? Jag trodde att det var en bugg först. :)
Trevlig överraskning.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Japp, la till det igen för ett litet tag sen. Glömde nämna det tror jag.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Tänkte försöka lära mig göra pixel art jag med. Gjorde en ros.
Efter tredje försöket tycker jag den blev förvånansvärt bra.
Fick definitivt lust att göra/lära mig mer.

Tänkte vi kunde ha hjärtan för hälsa som i Zelda, som man kan uppgradera osv.

La till sprint igen, används med Z.
Kanske skulle ha en mätare som går ner när man håller in, så man inte kan göra det hela tiden.
Sprint-tiden skulle man ju kunna uppgradera med.
Attachments
roten_130715.jpg
roten_130715.jpg (119.4 KiB) Viewed 54820 times
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Snygg ros där, Alm. Blev lite paff när jag av misstag fick reda på att man kan svinga sig i taggar också.
Jag har aldrig varit någon stor plattformsfan, men svingandet och propellandet känns riktigt vinnande. Kul med idéer om uppgraderingar också.

Min egen motivation är åter igen på bottennivå, men hoppas ju kunna bidra.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Vilken sorts spel (eller spelmoment) gillar du bäst?

Angående motivation, tror det är bäst att bara bestämma, nu ska jag sitta en timme lr nåt och försöka göra nånting, även om man är omotiverad. Även om det blir kasst är man ett steg närmare än dagen innan, och efter att man suttit den där timmen känner mig sig lite bättre för att man faktiskt jobbat. Bara det är inte så dumt. När jag satte mig ner och gjorde rosen kände jag inte alls för att göra det, och de två första försöken blev inte alls som jag ville.

Man tänker för mkt på att resultatet ska bli bra, och blir det inte det så är det ett nederlag. Man borde tänka att själva processen är målet, om det blir nåt bra av det är det en bonus som gör det lättare att fortsätta. Gör man det där varje dag blir det ju bra till slut, man överraskar sig själv. Det blir som ett äventyr.
Inte jämföra sig med andra och må dåligt för att man inte är lika bra, man borde fokusera på att få ut det personliga inom en som är unikt, och försöka göra sitt yttersta för att komma över svårigheter som teknik, kunnande osv.

Det är så jag försöker tänka, kommer inte alltid ihåg det men. Hur som helst...

Jag gjorde en item "item_sprint" som man kan plocka upp på banan. Ifall man plockar upp den och sparar försvinner den och man kan springa fort. Man kan då editera "Saves\01.cfg" i Notepad och ändra hasSprint till false så dyker den upp på banan igen och man springer segt.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Kollade på Mickey Mania till Sega Mega CD. Musiken till den versionen låter jäkligt bra, sjukt mycket bättre än Mega Drive-versionen.
Kanske skulle satsa på högkvalité på musiken ändå som du sa, Jocke.

Mega CD -> http://youtu.be/EKZ72i3SkKg
Mega Drive -> http://youtu.be/BYY-lOFb1Gc

La till ett meddelande när man går på "level_start" så man vet att det sparat.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Provade göra lite musik med DSK Overture. Låter ganska likt ljuden i Mickey Mania.
Bara ett test, men tänker prova mer. De andra syntharna verkar också häftiga.

http://www.dskmusic.com/
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Det är lite svårt att säga vilka spel/spelmoment som är mina favoriter, men sandlådespel hör nog dit. Kommer att tänka på spel som Black & White och GTA-serien, som har mycket innehåll att bara lattja omkring med. Vill kolla in fler flyg- och rymdsimulatorer också. Ser tämligen mycket fram emot Star Citizen.
Sen gillar jag ju Arma också. Dags för oss alla att bilda klan nu när trean släpps, eller hur? :mrgreen:

När jag arbetar med något gör jag det nog tyvärr mest för att nå ett mål, snarare än för att jag uppskattar processen. Som du säger vore det förstås bättre om det var åt andra hållet, men jag vete fan om jag kan få det till att bli så. Jag blir uttråkad så fruktansvärt lätt; det känns nästan som om att luften blir ledsam att andas och snabbt måste bytas ut genom att göra något annat. Alternativet vore förstås att bara försöka tvinga mig till att göra grejer, men det vore ingen vidare kul tillvaro det heller.
Jag körde ju en metod för en liten tid sen, där jag schemalade aktiviteter. Det funkade faktiskt ett tag, men sen rann det ju ut i sanden. Fan.
Vill ha medicinsk hjälp för att hålla dopaminet i schack, men mitt för-e-bannade hjärtproblem satte förstås stopp för det. Fan!

Det var rätt stor skillnad i ljudkvalitet på de där två versionerna, ja. :)
Tackar för länken, förresten. Har lagt den i mina bokmärken.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Jobbar också efter nån sorts mål, men har inga krav på att nå dem efter en viss tid. Så jag mår inte dåligt ifall jag inte lyckas göra något jag tycker är bra en dag. Det är när man stöter på något svårt som inte funkar direkt som man är på rätt väg tror jag, det är då man lär sig mest.

Känner också den där jobbiga känslan, men den blir mindre och mindre ju bättre jag blir på nåt. Man slipper kämpa lika mkt när man gjort något väldigt mkt och blivit bra tekniskt. Tror den där jobbiga känslan är känslan av utveckling. Det är som att träna en muskel, känns jobbigt när man tränar, men kroppen utvecklas. Känner man inte smärtan så lyfter man för lätt och utvecklas inte. Samtidigt är man kanske nöjd efter att man kan lyfta en viss tyngd, då behöver man inte känna nån mer smärta och bara ha roligt, allt man vill blir lätt att lyfta.

Det som motiverar mig är det som kommer efter att jag gjort något, när jag ser resultatet. Alltid när jag håller på att göra nåt så känner jag mig omotiverad och vill inte göra det egentligen. Men jag vet att det är värt det efteråt typ, och det är roligt när man ser sig själv bli bättre. Den delen blir lite som en drog för mig.

Har inte heller lärt mig att uppskatta processen riktigt, men det är mitt ideal och försöker iaf tänka så. Det blir lättare att dra igång programmet då när ens mål bara är att jobba och försöka göra nåt. Kanske inte blir nåt den dagen men efter en vecka, månad, vem vet.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Hittade en föreläsning lite om det vi diskuterade, iaf i början -> http://youtu.be/s9ADu4ErYzM

Något som motiverar mig mkt är att se när nån annan gjort något häftigt, som berör på nåt sätt, som de bra fotografierna han visar t ex.
Alternativet vore förstås att bara försöka tvinga mig till att göra grejer, men det vore ingen vidare kul tillvaro det heller.
Det är vad jag har gjort med allt jag lärt mig, i början är det ingen kul tillvaro, men det blir kul efter ett tag och roligare ju mer man lär sig. Samt att om jag inte hade nåt att jobba på skulle jag ha väldigt tråkigt.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Jag tappar dock motivationen inför grejer som i övrigt inte alls är utmanande. Vardagsgrejer. Så i mitt fall vill jag inte säga att den där ledsamhetskänslan har något med utveckling att göra. Orken är bara borta.
Jag hörde av mig till vårdcentralen i veckan som gick, så förhoppningsvis tittar någon närmare på saken.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Okej, trodde vi höll på med ett spel här. :P

Kan inte påstå att min motivation för vardagsgrejer är värst hög heller.

Är väl inte riktigt illa dock, hoppas du får hjälp av dem då.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Inte klaga på min fina derail här nu! :wink:

Spontana speltips: Kerbal Space Program och Surgeon Simulator 2013. Skojiga grejer.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Gjorde en test-animation för ett mynt. Tänkte man kunde ha en lista på de mynt man plockat upp på varje bana så att de inte spawnar igen. Varje mynt får ha en egen tile, coin_0, coin_1 osv, upp till 64 lr nåt, det blir två rader på tilesetet.
Last edited by ALMighty on 2013-07-24 09:56, edited 1 time in total.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Fixade editorn igen så man kan använda WASD för att flytta markören på tilesetet.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Finfint, Alm. :)
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Sådär, har fixat så att de mynt man plockat upp på varje bana sparas.

Ser ut såhär i sparfilen:

Code: Select all

Config
{
	level = Data\Levels\500_500.bin
	hasHover = true
	hasSprint = true
}

Maps
{
	Data\Levels\500_500.bin
	Data\Levels\500_503.bin
	Data\Levels\504_500.bin
}

Coins
{
	Data\Levels\500_500.bin	= {0,1,2,3,5}
	Data\Levels\500_503.bin	= {2,4,7,4}
	Data\Levels\504_500.bin	= {}
}
Ifall man vill se mynten igen får man editera sparfilen manuellt i Notepad efter att man sparat.

Gillar att plocka upp mynt. :)
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Som han kan köpa grejer för?! :o

Du: "Du är ett geni, SypherLane!"
Jag: "Jag säger inte emot. *gitarrsolo*" 8)
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Sypherlane wrote:Som han kan köpa grejer för?! :o
Image
Sypherlane wrote:Du: "Du är ett geni, SypherLane!"
Jag: "Jag säger inte emot. *gitarrsolo*" 8)
:mrgreen:
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Image
Haha, fin. :lol:
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Problem med Roten; startar spelet och får fram terminalen medan själva spelet körs i bakgrunden. Kan se det i preview-fönstret nere i taskbaren (hehe), men kan icke få upp det.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

OK, jag ändrade typen av input nyligen så det är nog det. Så att man skulle slippa trycka in knappen igen när man bytt bana. Ska kolla upp det.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Funkar det nu?
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Tyvärr inte. :(
Det körs fortfarande i bakgrunden.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Står det nåt i terminalen? Ifall ett objekt fattas så står det, för här står det att några inte gick att synka hela tiden.

Har ändrat tillbaka input nu så borde funka igen om det va det.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Samma problem ännu. Ser inget i terminalen som ser ut som felmeddelanden:
Attachments
roten_terminal.png
roten_terminal.png (37.23 KiB) Viewed 54408 times
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Det enda jag vet att jag har gjort på min sida är att uppdatera drivrutiner till grafikkortet. Minns ej om jag lyckats spela efter det.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Gjorde så att man kan ändra kontrollerna i config.cfg, undrar om det är pga det. Har ju ändrat tillbaka det andra. :S

Ska prova med senaste versionen av SFML, ser att det finns en 2.1.

Sådär, testa nu igen då.
Ser att det står "Fixed taskbar bugs on Windows" under förbättringar så kan ju hoppas att det är det.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Back in action; nu funkar det, serru.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Gött!
Ändrade tillbaka kontrollerna nu då, så man slipper släppa knapparna när man bytt bana.
User avatar
ALMighty
Level 60
Level 60
Posts: 1441
Joined: 2003-04-18 03:16
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by ALMighty »

Gjorde så att man stannar upp ett tag när man attackerar, man kan ändra attackTimeLimit i player_roten.cfg som förut fast nu påverkar den även rörelsen.
Sypherlane
Level 17
Posts: 330
Joined: 2003-03-12 20:21
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by Sypherlane »

Whoa, Roten har bytt stil och blivit japaniserad? Har icke sett förrän nu. :o
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

Så verkar fallet vara. Kanske han genomgår någon sorts kris? Måhända försöker han hitta sin identitet? Jag kan tyvärr inget utläsa ur hans tomma ögon. :(

(Guld-päron-ving-statyn på bilden kan vara ett utkast av vad som kan komma bli en sparstation)
Attachments
sparaparon.png
sparaparon.png (22.03 KiB) Viewed 54275 times
User avatar
SniPaer
Level 28
Posts: 546
Joined: 2003-04-06 22:42
Contact:

Re: LANS Collaboration?

Post by SniPaer »

En liten buske har jag också pillat ihop. Lustigt nog på samma plats som föregående bilds pryl! Tänkte man kunde slå sönder den om man känner sig manad.
Attachments
bush1.png
bush1.png (21.83 KiB) Viewed 54259 times
Post Reply